Hvorfor må vi egentlig skru på flymodus? Svaret handler om mer enn bare å følge regler.
IKKE DROPP DET: Dersom mobilen din ikke settes i flymodus kan det høres godt av pilotene. Foto: Odd Roar Lange
Publisert 29.04.2025 - 05:40
Sist oppdatert 29.04.2025 - 05:40⚙
Hver gang du setter deg på et fly, hører du de
velkjente instruksjonene: Seteryggen skal være i oppreist stilling, bordet
foran deg skal være slått opp, og mobiltelefonen skal settes i flymodus.
Men hvorfor må vi egentlig skru på flymodus? Er
det farlig å la være?
Først til litt om bakgrunnen for det hele.
Kan
forstyrre flere
Flymodus ble introdusert på grunn av bekymringer
for at mobiltelefoner kunne forstyrre flyets instrumenter under flyvningen.
Funksjonen har den egenskapen at den blokkerer
mottak fra mobilmaster på bakken, slik at telefonen ikke kan sende eller motta
trådløs kommunikasjon.
Og her oppstår et ekstra problem. For deg. Dersom
du lar være å sette telefonen i flymodus, vil den under hele flyturen lete
etter slike mobilmaster, og du tømmer telefonen din for strøm helt unødvendig.
Flere av de samme signalene som brukes til
kommunikasjon av piloter, er de samme som brukes til å koble telefoner til
mobilmaster. Det kan oppstå forstyrrelser hvis en hel flymaskin full av
smarttelefoner prøver å koble seg til samtidig som flyets datasystem, skriver nettstedet Dailypassport.
Ja,
det gjelder
Norske flyselskaper følger selvsagt den samme
internasjonale praksisen som gjelder over hele verden.
FORKLARER: Pressesjef Eline Hyggen Skari i Norwegian forklarer hvorfor du skal sette mobiltelefonen i flymodus. Foto: Odd Roar Lange
- I Norwegian ber vi de reisende å sette sine
mobiltelefoner og andre elektroniske gjenstander i flymodus ved avgang og
landing. Vår bransje er preget av et høyt sikkerhetsfokus og flysikkerhet er
alltid vår høyeste prioritet, sier pressesjef Eline Hyggen Skari i Norwegian
til DinSide.
Kan
bli endret
Men det er ikke sikkert at dagens ordning vil vare
for alltid.
- Bakgrunnen for våre nåværende retningslinjer er
at alt elektronisk utstyr i teorien kan forstyrre flyets systemer, og at en
mobiltelefon som er slått på automatisk vil søke å få kontakt med en
bakkestasjon. Teknologien utvikler seg i rekordfart, og dersom det viser seg at
det blir vanlig å tillate at denne type utstyr er påslått vil vi naturligvis
også vurdere dette i fortsettelsen, forklarer Skari.
Men å endre dette systemet er ikke gjort i en
håndvending.
- En endring av dette krever at vi gjennomfører en
risikovurdering og at vi deretter oppdaterer våre operasjonsmanualer. Dette er
prosesser som er svært omfattende, sier hun.
⚙
Flygeledernes
problem
Allerede i 1991 forbød Federal Communications
Commission (FCC) i USA bruken av de fleste mobiltelefoner og trådløse enheter
under flyvning.
Flygeledere trenger å ha en konstant, direkte
kommunikasjonslinje med pilotene, og det var bekymringer for at mobilsignaler
kunne forstyrre bakkenettverkene som brukes til kommunikasjon.
TA GJERNE BILDE: Men ha telefonen i flymodus. Også
når du kobler deg til flyselskapets wifi. Foto: Odd Roar Lange
Piloter DinSide har snakket med bekrefter det
samme: Lyden som slår inn på deres hodetelefoner minner om lyden du noen ganger
kan høre dersom en mobiltelefon kommer nær høyttalere som sender ut en
elektrisk «knitrelyd».
Ikke
dropp det
Selv om det ikke anses å forårsake alvorlig skade,
er det en risiko for at det kan skape forsinkelser og
forvirring for pilotene, forklarer Dailypassport.
Den mest kritiske tiden for piloter å ha denne
forbindelsen til flygeledelsen er under avgang og landing, når signaler og
kommunikasjon kommer raskt og tiden er knapp.
Du
blir skuffet
Så hva skjer hvis du ikke skrur på flymodus?
I tillegg til at du trosser internasjonale
forskrifter vil du trolig også oppleve skuffelse over å vite at de fleste
mobilsignaler ikke er kraftige nok til å nå telefonen din mens du er i lufta.
EU i 2023 åpnet for at flyselskaper kan tillate passasjerer å bruke 5G-mobiltelefontjenester under flyvning, på samme måte som de ville gjort på bakken.
Endrer
praksisen
Dette ble mulig etter at EU-kommisjonen i desember 2022 vedtok at medlemslandene
måtte gjøre 5G-frekvensbånd tilgjengelige for bruk om bord i fly innen 30. juni
2023 .
For å få til dette installeres det små basestasjoner, kalt «picoceller», i
flyene. Disse fungerer som mini-mobilmaster og kobler seg til
bakkenett via satellitt, noe som gir passasjerene mulighet til å ringe, sende
meldinger og bruke mobildata under flyvningen.
Det
er viktig å merke seg at selv om EU-reglene tillater dette, er det opp til
hvert enkelt flyselskap å bestemme om de vil tilby slike tjenester om bord.
Derfor kan tilgjengeligheten variere mellom ulike selskaper og flytyper
Kommentarer
Legg inn en kommentar