Hvorfor må vi egentlig skru på flymodus? Svaret handler om mer enn bare å følge regler.

 



IKKE DROPP DET: Dersom mobilen din ikke settes i flymodus kan det høres godt av pilotene. Foto: Odd Roar Lange

 Odd Roar Lange - Dagbladet

Publisert 29.04.2025 - 05:40

Sist oppdatert 29.04.2025 - 05:40

Hver gang du setter deg på et fly, hører du de velkjente instruksjonene: Seteryggen skal være i oppreist stilling, bordet foran deg skal være slått opp, og mobiltelefonen skal settes i flymodus. 

Men hvorfor må vi egentlig skru på flymodus? Er det farlig å la være?

Først til litt om bakgrunnen for det hele.

Kan forstyrre flere 

Flymodus ble introdusert på grunn av bekymringer for at mobiltelefoner kunne forstyrre flyets instrumenter under flyvningen.

 

Funksjonen har den egenskapen at den blokkerer mottak fra mobilmaster på bakken, slik at telefonen ikke kan sende eller motta trådløs kommunikasjon. 

Og her oppstår et ekstra problem. For deg. Dersom du lar være å sette telefonen i flymodus, vil den under hele flyturen lete etter slike mobilmaster, og du tømmer telefonen din for strøm helt unødvendig.

Flere av de samme signalene som brukes til kommunikasjon av piloter, er de samme som brukes til å koble telefoner til mobilmaster. Det kan oppstå forstyrrelser hvis en hel flymaskin full av smarttelefoner prøver å koble seg til samtidig som flyets datasystem, skriver nettstedet Dailypassport.

 

Ja, det gjelder

Norske flyselskaper følger selvsagt den samme internasjonale praksisen som gjelder over hele verden. 


FORKLARER: Pressesjef Eline Hyggen Skari i Norwegian forklarer hvorfor du skal sette mobiltelefonen i flymodus. Foto: Odd Roar Lange

- I Norwegian ber vi de reisende å sette sine mobiltelefoner og andre elektroniske gjenstander i flymodus ved avgang og landing. Vår bransje er preget av et høyt sikkerhetsfokus og flysikkerhet er alltid vår høyeste prioritet, sier pressesjef Eline Hyggen Skari i Norwegian til DinSide.

Kan bli endret

Men det er ikke sikkert at dagens ordning vil vare for alltid.

- Bakgrunnen for våre nåværende retningslinjer er at alt elektronisk utstyr i teorien kan forstyrre flyets systemer, og at en mobiltelefon som er slått på automatisk vil søke å få kontakt med en bakkestasjon. Teknologien utvikler seg i rekordfart, og dersom det viser seg at det blir vanlig å tillate at denne type utstyr er påslått vil vi naturligvis også vurdere dette i fortsettelsen, forklarer Skari.

Men å endre dette systemet er ikke gjort i en håndvending.

- En endring av dette krever at vi gjennomfører en risikovurdering og at vi deretter oppdaterer våre operasjonsmanualer. Dette er prosesser som er svært omfattende, sier hun.

Flygeledernes problem

Allerede i 1991 forbød Federal Communications Commission (FCC) i USA bruken av de fleste mobiltelefoner og trådløse enheter under flyvning. 

Flygeledere trenger å ha en konstant, direkte kommunikasjonslinje med pilotene, og det var bekymringer for at mobilsignaler kunne forstyrre bakkenettverkene som brukes til kommunikasjon.

 

TA GJERNE BILDE: Men ha telefonen i flymodus. Også når du kobler deg til flyselskapets wifi. Foto: Odd Roar Lange

Piloter DinSide har snakket med bekrefter det samme: Lyden som slår inn på deres hodetelefoner minner om lyden du noen ganger kan høre dersom en mobiltelefon kommer nær høyttalere som sender ut en elektrisk «knitrelyd».

Ikke dropp det

Selv om det ikke anses å forårsake alvorlig skade, er det en risiko for at det kan skape forsinkelser og forvirring for pilotene, forklarer Dailypassport.

Den mest kritiske tiden for piloter å ha denne forbindelsen til flygeledelsen er under avgang og landing, når signaler og kommunikasjon kommer raskt og tiden er knapp.

Du blir skuffet

Så hva skjer hvis du ikke skrur på flymodus? 

I tillegg til at du trosser internasjonale forskrifter vil du trolig også oppleve skuffelse over å vite at de fleste mobilsignaler ikke er kraftige nok til å nå telefonen din mens du er i lufta.

EU i 2023 åpnet for at flyselskaper kan tillate passasjerer å bruke 5G-mobiltelefontjenester under flyvning, på samme måte som de ville gjort på bakken. 

Endrer praksisen

Dette ble mulig etter at EU-kommisjonen i desember 2022 vedtok at medlemslandene måtte gjøre 5G-frekvensbånd tilgjengelige for bruk om bord i fly innen 30. juni 2023 .

For å få til dette installeres det små basestasjoner, kalt «picoceller», i flyene. Disse fungerer som mini-mobilmaster og kobler seg til bakkenett via satellitt, noe som gir passasjerene mulighet til å ringe, sende meldinger og bruke mobildata under flyvningen.

Det er viktig å merke seg at selv om EU-reglene tillater dette, er det opp til hvert enkelt flyselskap å bestemme om de vil tilby slike tjenester om bord. Derfor kan tilgjengeligheten variere mellom ulike selskaper og flytyper

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Nye funn om eldre: –⁠ Over­raskende med så store utslag (kilde: VG)

Kort fortalt: Hva er KI?