KI - kunstig intelligens er tatt i bruk ved Sykehuset Telemark
– Største gevinsten er for pasientene
Tidligere
har pasienter måttet vente flere timer på akuttmottaket for å få svar, men med
denne løsningen slipper de det.
Pia
Høydalsvik og Andreas Tveten jobber som radiografer på Sykehuset
Telemark. Foto: Kamilla Haugen
Kamilla HaugenJournalist Varden
Greit å vite om denne saken
·
Sykehuset Telemark har
implementert kunstig intelligens for å raskt oppdage brudd, noe som reduserer
ventetiden betydelig.
·
Løsningen, brukt siden
september i fjor, analyserer røntgenbilder på 30 sekunder til ett minutt.
·
Radiologers endelige
gjennomgang sikrer nøyaktighet, mens KI-verktøyet sparer tid og frigjør
ressurser.
·
Løsningen har ført til at 40 %
av pasientene har sluppet å unødvendig vente på røntgensvar.
·
Pasientsikkerhet opprettholdes
ved anonymisering av røntgenbilder, og pasienter har hittil ikke reagert
negativt.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og
kvalitetssikret av våre journalister.
Les mer om hvordan vi forholder oss
til kunstig intelligens.
– Nå slipper pasientene å vente
i timevis bare for å få beskjed om at røntgenbildet ikke viser noe brudd,
forteller radiograf, Andreas Tveten.
Sykehuset Telemark er det andre
sykehuset i Norge som har tatt i bruk kunstig intelligens for raskt å avgjøre
om det er brudd eller ikke.
Sykehuset har brukt kunstig
intelligens for skjelett siden september i fjor.
Etter at bildene er tatt, kan
radiografen sende dem videre slik at kunstig intelligens kan analysere dem og
gi en konklusjon.
Selve prosessen
Når du kommer inn på legevakten
med mistanke om brudd, blir du sendt til radiologi for å ta røntgen, hvor
radiografen vil ta bilde av det aktuelle skadestedet.
SKJERMDUMP: Henvisning til et
eksempel på hvordan et røntgenbilde ser ut. Foto: Sykehuset Telemark
Etter at bildene er tatt, kan
radiografen sende dem videre slik at kunstig intelligens kan analysere dem og
gi en konklusjon.
Det tar fra 30 sekunder til et
minutt før man vil få svar igjen, om det
Verktøyet kan også indikere
usikkerhet ved å henvise til en stiplet linje, som kan representere et
tidligere brudd.
Andreas poengterer imidlertid
at resultatet fra KI ikke er det endelige svaret.
– Radiologen skal alltid se
over røntgenbildene, siden vi ikke kan stole 100 prosent på maskiner.
STOR GEVINST: Andreas Tveten
forteller at dette verktøyet gir stor gevinst for pasienter og mottaket. Foto: Kamilla Haugen
Løsningen gjør at pasientene
slipper å gå gjennom to runder med undersøkelser – først hos legevakten, og
deretter på akuttmottaket. Det sparer både tid og ressurser.
– Dette skal fungere som den
største gevinsten for pasienten og mottaket, avslutter han.
Kan hjelpe flere
Hilde Apold, overlege ved
ortopedisk seksjon, forteller at denne løsningen adresserer en utfordrende
problemstilling de kan møte på akuttmottaket:
– Det hender at legen er i gang
med å vurdere røntgenbilder, men så kommer det inn et mer alvorlig tilfelle som
må prioriteres. Da kan det fort gå timer før bildene blir lest.
Hilde Apold er overlege ved
ortopediseksjonen ved Sykehuset Telemark Foto: Kamilla Haugen
Hun legger også til at i slike
tilfeller kan det hende at det ikke er noe brudd i det hele tatt, og pasienten
har sittet og ventet lenge bare for å høre at det kan være en stygg
overtråkking.
Da kan man bruke denne
løsningen for å utelukke brudd raskt, og sende pasienten med smertestillende.
Etter at verktøyet ble tatt i
bruk, har de sett at så mange som 40 prosent av pasientene kunne sluppet
unødvendig venting på grunn av raskt svar for utelukkende brudd.
Helt trygt
Hilde forteller at de i starten
var usikre på hvordan pasientene ville reagere på det nye verktøyet.
– Det var et tema vi
diskuterte, fordi vi sender røntgenbildene til en ekstern server der kunstig
intelligens analyserer dem. Vi lurte på om noen ville være skeptiske til dette,
sier hun.
Så langt har de imidlertid ikke
fått noen negative tilbakemeldinger eller uttrykk for bekymring.
NYTTIG: Andrea Kobro og Hilde
Apold er svært fornøyde med verktøyet. Foto: Kamilla Haugen
Før bildene lastes opp, fjernes
all informasjon som kan knyttes til pasienten. Det er kun selve røntgenbildet
som sendes, for å få en vurdering tilbake.
– Vi fjerner alt av
personopplysninger, så det er helt anonymt og trygt, understreker hun.
Kommentarer
Legg inn en kommentar