Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning
En kronikk av Einar Moen, Seniornett Grenland
Mange offentlige og private tjenester er bygget på en analog plattform. Dermed blir ting mer knotete og komplisert enn det trenger. I tillegg er det ingen standard for hvor du finner informasjon, menyer og innstillinger. Og har du klart å gjøre alt riktig og trykket «send», blir du liggende våken og lure. Kom meldingen fram? Hvor vanskelig kan det være for eier av nettsted å sende bekreftelse på mottatt e-post? I app-verdenen er det enda større variasjon. Mangfold er bra, bare ikke for mye!
Fordelen med digitale selvbetjeningsløsninger er at
du kan bestille skattekort en lørdag kveld, sjekke hvem som eier bilen som står
feilparkert på din p-plass og betale regninger i nettbanken til alle døgnets
tider. Du kan bestille togbillett og laste ned lydbok, når det passer deg.
Denne fordelen med det digitale er noe vi seniorer også liker.
Men noen ganger trenger vi hjelp og behøver å snakke
med en person. Når ektefellen plutselig faller fra, er det mye å passe på. Hvor
begynner du og hvem skal du kontakte? Å høre en trygg og varm stemme som
hjelper deg videre er kanskje det som gjør at opplevelsen av å miste sin
nærmeste ikke blir like belastende som det har vært de siste årene.
Å ha, og holde vedlike, digital kompetanse er nesten
uavhengig av alder. Vi må øve for å bli gode! Stadig flere 90-åringer bruker
smarttelefon, har e-post og nettbank. Mens en 55-åring med en demens-diagnose
ikke lenger klarer å bruke et nettbrett eller pc. Det er flere eldre enn yngre som
sliter med å bruke digitale verktøy og tjenester. Blant de med lav digital
kompetanse finner vi foruten eldre også enkelte innvandrergrupper og unge, som
er gode «på data», men likevel ikke finner frem fordi de mangler forvaltningskompetanse.
Utfordringen er ofte mangel på digital kompetanse. 3%
- 4% av innbyggerne er ikke-digitale. I tillegg er 8% - 10% digitale, men
bruker telefon, nettbrett og pc i mindre grad og er derfor utrygge i møtet med
digitale løsninger. I dagens samfunn vil derfor mange falle utenfor og det blir
et utilsiktet «digitalt klasseskille». Utfordringen ligger naturligvis i
nærmiljøet, hos politikerne og kommunene. Her er det etablert Digihjelpen i
biblioteker og servicetorg for å kunne bidra til basisopplæring en til en for
de som tar kontakt. Spørsmålet er naturligvis hvordan nå ut til alle innbyggere
som har behov for hjelp og bistand.
Gode brukervennlige digitale løsninger er viktig for
at borgerne, uavhengig av alder, kan bruke tjenestene på en trygg og sikker
måte. Det må også finnes et likeverdig tilbud til de som ikke behersker
digitale verktøy eller løsninger.
Jo eldre vi blir, jo mer utfordrende er det å lære
nye ting. Og utviklingen innenfor det digitale går fort. Derfor må vi bygge ut
og tilby veiledning, kurs og hjelp til seniorer, slik at de klarer å henge med.
Og vi trenger møteplasser lokalt der seniorer kan få
hjelp, kurs og støtte i å bruke digitale verktøy og tjenester.
Seniornett Grenland er en slik møteplass.
(Aktuell
kilde: Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn, Kommunal- og
distriktsdepartementet 2023)
Kommentarer
Legg inn en kommentar