Nye funn om eldre: –⁠ Over­raskende med så store utslag (kilde: VG)

 


Et – for noen – enkelt grep i hverdagen kan redusere risikoen for kognitiv svikt med opptil 75 prosent, viser omfattende ny studie.

Er du blant seniorene som bruker smarttelefonen til å oppdatere deg på siste nytt, og å holde kontakten med barn og barnebarn på Snapchat? Logger du deg med den største selvfølge inn på digipost.no, før du setter i gang oppdateringen som PC-en ber deg om?

Eller er du blant dem som synes alt var bedre før, den gang brevene kom med postmannen, regningene ble betalt ved personlig oppmøte i banken, og man ellers ringte hverandre eller gikk på besøk når vi var selskapssyke?

Har du skydd den digitale utviklingen som pesten, og snudd ryggen til alt, kan du risikere å måtte betale for det i alderdommen. Det viser nemlig den første store samleanalysen av hvordan bruk av digital teknologi påvirker kognitiv endring i eldre år.

For å ta konklusjonen først som sist:

– Det er ingen ting som tyder på at det er negativt å tilbringe tid i selskap med PC-en, nettbrettet eller smarttelefonen. Tvert imot ser vi en vesentlig beskyttende effekt med tanke på kognitiv svikt ved bruk av digitale medier.

Det forteller professor Geir Selbæk, som er en av Norges fremste demensforskere og i tillegg forskningsleder ved Nasjonalt senter for aldring og helse.

Bilde av Geir Selbæk<-Geir Selbæk

Demensforsker

– Overrasker dette deg?

– Konklusjonen overrasker meg ikke. Men at det var så store og tydelige utslag, er overraskende, medgir han.

Wenche Halsen er leder i Senteret for et aldersvennlig Norge, og har på oppfordring fra VG lest analysen.

– Den viser ikke bare at bruk av digitale enheter kan bidra til å redusere kognitiv svekkelse. Den viser også at eldre har evner til å lære seg å bruke moderne, digitalt utstyr. Det er et viktig funn siden digitaliseringen påvirker alle samfunnsområder, forteller hun.

På nett – fysisk og psykisk

Vi skal komme tilbake til Wenche Halsen etter hvert, men først skal vi se nærmere på rapporten i selskap med Geir Selbæk. Den er publisert i Nature Human Behaviour, et britisk akademisk tidsskrift som ifølge professoren er trygt plassert i elitedivisjonen i vitenskapsverdenen.

Samleanalysen består av 57 enkeltstudier der man har undersøkt ulike aspekter ved bruk av PC, internett og smarttelefon – og en kombinasjon av disse tre – og studert hvorvidt bruk av disse ville øke eller redusere risikoen for kognitiv svekkelse.


Foto: fizkes / Shutterstock

Totalt er over 411 000 mennesker blitt fulgt. Deltagerne er blitt delt inn i to grupper: Den ene har i svært liten grad brukt digital teknologi i hverdagen, mens den andre har i vesentlig større grad tatt slik teknologi i bruk.

Den nedre aldersgrensen blant de undersøkte var 50 år. Gjennomsnittsalderen var 68,7 år. 

– Med andre ord snakker vi om en generasjon som ikke hadde digital teknologi rundt seg i barndommen, som i større eller mindre grad har måttet forholde seg til dette senere i livet, og som nå har nådd en alder hvor risikoen for ulike former for kognitiv svekkelse er økende. Det er første gang dette har latt seg måle i en så stor skala, forteller Selbæk, som redegjør for de viktigste funnene:

  • De som hadde tatt i bruk digital teknologi, var i stand til å opprettholde en bedre kognitiv helse og hadde mellom 44 og 75 prosent mindre risiko for å utvikle kognitiv svikt enn de som ikke hadde tatt i bruk dette.
  • Den kognitive svikten – når den først kom – utviklet seg langsommere hos de som hadde digital kompetanse, enn de som ikke hadde det.

Katter og solnedganger

For ordens skyld: Hvor stor den kognitive gevinsten man eventuelt har tilegnet seg er, kan avhenge av hva man har foretatt seg på nettet.

Samlestudien viser ikke en klar positiv effekt ved bruk av sosiale medier. Hvis aktiviteten har begrenset seg til å se på kattevideoer, eller tråle Facebook på jakt etter solnedganger, er det ikke sikkert man legger særlig mange kognitive plusspoeng til det store regnskapet.


Foto: hapabapa / Getty Images

– Med mindre stressnivået, som ellers kunne utgjort en risiko for den kognitive helsen, synker som en sten av å se på kattevideoer og solnedganger, er nok denne effekten mindre, understreker professoren.

Det er med andre ord neppe tankeflukten og tidtrøyten som Facebook og andre sosiale medier gir oss, som bidrar til bedre kognitiv helse.

Det er – dessverre – det som av mange nok oppfattes som kjedelig, uinteressant eller komplisert som har størst effekt:

Som for eksempel å installere en ny programvare, skaffe oss et nytt passord, fylle ut et skjema digitalt eller navigere rundt i nettbanken på jakt etter dokumentasjon til skattemeldingen – som også må sendes inn digitalt.

Men hvorfor bidrar nettopp slike ting til å styrke oss kognitiv, og ikke kattevideoer eller solnedganger?

Professor Geir Selbæk forteller at det er tre hovedforklaringer, som på sett og vis også går hånd i hånd:

1. Uansett hvor fine kattene og solnedgangene måtte være, er det sovemedisin for hjernen. Det utfordrer ikke en eneste hjernecelle. Skal hjernen trenes, må den lære noe den ikke kan.


Foto: Getty Images/iStockphoto

Et nytt språk er ofte blitt brukt som eksempel. Men også dette har sine begrensninger: Når du har lært dette språket, bestiller du deg favorittpastaretten og favorittvinen din på en italiensk restaurant uten at det krever særlig hjernevirksomhet.

Den digitale verdenen er derimot langt mer dynamisk: Du må hele tiden holde deg oppdatert for ikke å sakke akterut. Skrur du på PC-en og får beskjed om at det trengs en oppdatering, må du vite hvordan du skal gjøre dette for å komme videre. Det ligger en kontinuerlig læringsprosess i dette.

Kognitiv reservekapasitet

Når det innføres et nytt dataprogram på jobben, er vi tvunget til å lære oss en ny måte å utføre arbeidsoppgavene på. Da er det lett å gå i mental vranglås. Geir Selbæk oppfordrer oss til i stedet å se på det som en mulighet til ekstra hjernetrim – fremfor å se på omleggingen som heft og plunder.

– Og det kan du med hånden på hjertet si at du gjør?

– Jeg er absolutt ingen helgen i så måte. Jeg kan gjerne brumme når dataprogrammet jeg endelig følte at jeg behersket til fulle, skal erstattes av et nytt. Men jeg prøver i hvert fall å si til meg selv at dette har jeg faktisk godt av å sette meg inn i. Jeg har studert demens og kognitiv svekkelse så lenge at jeg vet at slike utfordringer er noe av den beste hjernetrimmen som finnes. Det bidrar blant annet til at vi opparbeider oss det vi kaller kognitiv reservekapasitet.


Foto: fizkes / Shutterstock

– Og det betyr?

– At vi har noe i bakhånd. Gitt at to hjerner i utgangspunktet er helt like, vil personen med hjernen som har opparbeidet seg en kognitiv reservekapasitet, tåle bedre å bli gammel. Det mest innlysende eksempelet på dette, er utdanning: Jo flere års utdanning, desto mindre risiko for demens. Denne samlestudien viser at digital teknologi trolig har den samme effekten på hjernen.

2. Den andre sannsynlige forklaringen til at digital kompetanse reduserer risikoen for kognitiv svikt, er at den digitale kompetansen også bidrar til økt sosial aktivitet.

– Et eksempel er min egen mor: Hun treffer søstrene sine på Facebook, og barn og barnebarn på Snapchat. Det holder henne mentalt aktiv. Fra tidligere forskning vet vi at sosial aktivitet minsker risikoen for kognitiv svekkelse.

3. Den tredje forklaringen, er at bruk av digital teknologi til en viss grad kan kompensere for at vi er på vei til å svikte kognitivt. Geir Selbæk forklarer: 

– Tør du ikke sette deg bak rattet og kjøre til byen – ikke fordi du er redd for å havne i grøften, men fordi du tenker at du ikke vil finne frem i mylderet – vil du kunne ha et stort fortrinn dersom du vet hvordan Google Maps, eller en annen form for GPS, fungerer. Det gjør at du kan få til ting som du ellers ikke ville våget deg ut på. Se på det som et stillas du bygger rundt deg, og som gjør at du greier mer enn den kognitive kapasiteten din egentlig skulle tilsi, forklarer han.

Kvinner skiller seg positivt ut

Men hvordan kan man være så sikker på at det nettopp er bruk av digital teknologi som utsetter og/eller bremser utviklingen av den kognitive svekkelsen? Eldre som er fortrolig med det digitale, er vel gjerne de med høy utdannelse, høy inntekt, bedre helse ... altså de som scorer høyt også på andre områder?


Foto: Getty Images/iStockphoto

Geir Selbæk medgir at dette har vært et av ankepunktene blant de som så langt har kommentert resultatene – men som ikke har tatt seg bryet med å sette seg inn i hvordan studiene er blitt gjennomført.

– Det er riktig at de med høyere utdanning, har bedre helse – inkludert kognitiv helse – enn de med få års skolegang. Dette er det imidlertid blitt justert for i studien, nettopp ved å kartlegge skolegangen til hver deltager. Den kognitive effekten vi ser, er derfor uavhengig av dette. Den samme justeringen er gjort for en rekke andre forhold som kan påvirke sammenhengen mellom bruk av digital teknologi og risiko for kognitiv svikt.

På slutten av 1970-tallet, da en del av disse deltagerne stiftet familie, var det ikke uvanlig at kvinner fremdeles var hjemmeværende – i hvert fall så lenge barna var små.

Mennene dro på jobb, og ble etter hvert introdusert for den nye, digitale verdenen. Har dette bidratt til å gi mennene en større kognitiv reservekapasitet som de kan dra nytte av nå som de begynner å bli gamle?

– Det er mulig at menn sitter på en større kognitiv reservekapasitet enn kvinner når de går inn i pensjonstilværelsen, men kvinner ser ut til å utligne denne forskjellen raskt. Vi ser ofte at menn – når de forlater arbeidslivet – har større problemer med å fylle tomrommet som oppstår – enn det kvinner har. Derfor tar en del menn seg heller ikke bryet med å fortsette å tilegne seg ny kunnskap, og sakker akterut. Kvinner, derimot, er flinkere til å tilegne seg ny kunnskap selv etter at de har gått over i pensjonistenes rekker. De er også flinkere til å pleie og utvide det sosiale nettverket.

Bidrar til økt livskvalitet

Wenche Halsen i Senteret for et aldersvennlig Norge medgir at dagens eldre har vært gjennom store omveltninger når det kommer til det digitale, at utviklingen kan oppleves overveldende, men at det er viktig å henge med.

Bilde av Wenche Halsen<-Wenche Halsen

– Mestrer man dette, får man muligheten til å ta del i samfunnet og være en del av et sosialt fellesskap. Digital deltagelse bidrar til økt livskvalitet. Økt kunnskap gir også en tryggere digital ferdsel, forklarer hun.

Halsen understreker at eldre er en sammensatt gruppe med høyst ulike behov.

– Selvsagt hviler det et ansvar på hver enkelt om å henge med i timen. Men de eldre skal ikke ha alt ansvaret alene: Aktørene som har med denne utviklingen å gjøre, har også et ansvar – og må jobbe aktivt for å få til en så inkluderende digitalisering som mulig. Det handler blant annet om brukervennlighet. Digital inkludering er en del av løsningen når vi blir stadig flere eldre som skal bo trygt hjemme. Det motsatte vil være en stor utfordring og et demokratisk problem. Jo mer brukervennlig, desto flere vil kunne ta del i den digitale hverdagen i årene som kommer, konkluderer hun

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Kort fortalt: Hva er KI?