Forbrukerrådet mener Vipps bryter loven
Kilde: Vilde M. Horvei, Tek.no
Vipps har bedt sine over fire millioner norske
brukere om samtykke til å bruke personopplysninger for å «tilpasse Vippsen
din». Det får Forbrukerrådet til å reagere kraftig.
– Bryter personopplysningsloven, hevder
Forbrukerrådet i en pressemeldingen de har sendt ut.
Forbrukerrådet hevder nemlig at Vipps bruker
kundenes kjøpshistorikk til målrettet reklame, og at denne bruken er ulovlig.
– Vi kan ikke se at Vipps har lovlig grunnlag til
å behandle brukernes informasjon på denne måten, sier direktør i
Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.
Inger Lise
Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Gøril Furu
/ Gøril Furu
– Kvitteringer og kjøpshistorikk sier svært mye om
oss, om det er kjøp av medisiner, reisevaner, matvarer eller bøker om politikk
eller seksualitet. Dette er ikke informasjon som bør benyttes til å målrette
reklame, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Vipps på sin side uttaler at de ikke har hatt til
hensikt å gjøre noe ulovlig, og opplyser til Tek.no at de skal gå nøye gjennom
kritikken fra Forbrukerrådet.
Caroline
Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps.
Vipps
– Vi i Vipps ønsker at det skal være veldig,
veldig enkelt for brukerne våre å vite hvordan dataene deres brukes og til hva.
Nylig hentet vi inn samtykke for å drive med markedsføring og for å lage bedre
innhold i appen – da er åpenhet og valgfrihet viktig, uttaler
kommunikasjonssjef i Vipps, Caroline Lunde.
– Men det er klart at når vi får denne typen
tilbakemeldinger, så må vi vurdere om vi bør gjøre noen endringer. Nå skal vi
se godt gjennom klagen og rette et kritisk blikk på oss selv, før vi svarer
Forbrukerrådet, uttaler Lunde.
Hevder Vipps bruker
manipulerende design
Forbrukerrådet hevder også at Vipps bruker
manipulerende design for å få brukerne til å samtykke i overvåkningen.
Dessuten, hevder de, er informasjonen om hva samtykket faktisk innebærer uklart
og gjemt bort.
De mener også at Vipps tvinger brukerne til å ta
stilling til samtykket når appen åpnes, ofte i en betalingssituasjon der få har
tid til å sette seg inn i detaljene.
– Vipps gjør sitt beste for å styre brukerne til å
ta et valg som gagner selskapet. Dette er ikke i tråd med lovpålagte krav om at
selskaper må samle inn frivillig, spesifikt og informert samtykke fra
forbruker, sier Inger Lise Blyverket.
Vipps mener derimot at hele poenget med å be om
samtykke handler om at de ønsker å følge lover og regler, og at det skal være
tydelig for brukerne hvilke data de ber om tillatelse til å bruke.
– Det skal være lett å si ja og nei, forklarer
nordisk kommunikasjonssjef i Vipps, Caroline Lunde.
– Det er mange som har sagt ja, men også mange som
har sagt nei – og det sier oss at det er mange som tar et bevisst valg. Det er
lov og veldig enkelt å si nei – og å endre samtykket i appen akkurat når du
vil, uttaler hun.
Forbrukerrådet påpeker også at dette er typen
saker de tidligere har klaget inn Google og Meta, til dette mener Vipps at det likevel er en forskjell.
– Til forskjell fra internasjonale
teknologigiganter som Facebook, Apple og Google, er vi underlagt enda strengere
finansregulatoriske regler nettopp fordi vi behandler så mye data, og det
skulle jo bare mangle. Vi er avhengig av tillit – da må selvfølgelig følge
loven, uttaler Lunde.
– Det vi ønsker å bruke dataene til er for
eksempel å anbefale relevante rabattkuponger fra der du handler, tipse deg om
riktig ønskeliste i Vipps eller gir sikkerhetsråd til direkte til foreldre som
barn i Vipps med foreldrekontroll (U15), avslutter hun.
Har sendt varsel
til Datatilsynet
Forbrukerrådet har sendt varsel om saken til
Datatilsynet. Der skal de ha bedt Datatilsynet vurdere både hvordan Vipps
innhenter samtykke og planene om å bruke kjøpshistorikk til markedsføring.
Janne
Stang Dahl, kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet.
Ilja C.
Hendel / Datatilsynet
– Datatilsynet har mottatt varselet fra
Forbrukerrådet, og vi ønsker å se nærmere på dette, bekrefter
kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet, Janne Stang Dahl, ovenfor Tek.no
– Vi starter nå behandlingen av saken. Det ser ut
som at dette er noe Vipps Mobilepay gjør i flere nordiske land. Vi vil derfor
samarbeide med datatilsynsmyndighetene i Danmark, Finland og Sverige der det er
relevant.
Datatilsynet presiserer at de ikke har anledning
til å uttale seg konkret om denne saken all den tid den er til behandling, men
uttaler på generelt grunnlag at det er viktig for dem å sørge for gode
valgmuligheter for forbrukerne, og at disse skal vite hva dataene deres brukes
til.
Kommentarer
Legg inn en kommentar