Forbrukerrådet mener Vipps bryter loven

 


Kilde: Vilde M. Horvei, Tek.no

Vipps har bedt sine over fire millioner norske brukere om samtykke til å bruke personopplysninger for å «tilpasse Vippsen din». Det får Forbrukerrådet til å reagere kraftig.

– Bryter personopplysningsloven, hevder Forbrukerrådet i en pressemeldingen de har sendt ut.

Forbrukerrådet hevder nemlig at Vipps bruker kundenes kjøpshistorikk til målrettet reklame, og at denne bruken er ulovlig.

– Vi kan ikke se at Vipps har lovlig grunnlag til å behandle brukernes informasjon på denne måten, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.

Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Gøril Furu / Gøril Furu

– Kvitteringer og kjøpshistorikk sier svært mye om oss, om det er kjøp av medisiner, reisevaner, matvarer eller bøker om politikk eller seksualitet. Dette er ikke informasjon som bør benyttes til å målrette reklame, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Vipps på sin side uttaler at de ikke har hatt til hensikt å gjøre noe ulovlig, og opplyser til Tek.no at de skal gå nøye gjennom kritikken fra Forbrukerrådet.

Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps.

Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps.

Vipps

– Vi i Vipps ønsker at det skal være veldig, veldig enkelt for brukerne våre å vite hvordan dataene deres brukes og til hva. Nylig hentet vi inn samtykke for å drive med markedsføring og for å lage bedre innhold i appen – da er åpenhet og valgfrihet viktig, uttaler kommunikasjonssjef i Vipps, Caroline Lunde.

– Men det er klart at når vi får denne typen tilbakemeldinger, så må vi vurdere om vi bør gjøre noen endringer. Nå skal vi se godt gjennom klagen og rette et kritisk blikk på oss selv, før vi svarer Forbrukerrådet, uttaler Lunde.

Hevder Vipps bruker manipulerende design

 

Et bilde som inneholder tekst, Mobiltelefon, Mobilenhet, Bærbar kommunikasjonsenhet

KI-generert innhold kan være feil.

Forbrukerrådet hevder også at Vipps bruker manipulerende design for å få brukerne til å samtykke i overvåkningen. Dessuten, hevder de, er informasjonen om hva samtykket faktisk innebærer uklart og gjemt bort.

De mener også at Vipps tvinger brukerne til å ta stilling til samtykket når appen åpnes, ofte i en betalingssituasjon der få har tid til å sette seg inn i detaljene.

– Vipps gjør sitt beste for å styre brukerne til å ta et valg som gagner selskapet. Dette er ikke i tråd med lovpålagte krav om at selskaper må samle inn frivillig, spesifikt og informert samtykke fra forbruker, sier Inger Lise Blyverket.

Vipps mener derimot at hele poenget med å be om samtykke handler om at de ønsker å følge lover og regler, og at det skal være tydelig for brukerne hvilke data de ber om tillatelse til å bruke.

– Det skal være lett å si ja og nei, forklarer nordisk kommunikasjonssjef i Vipps, Caroline Lunde.

– Det er mange som har sagt ja, men også mange som har sagt nei – og det sier oss at det er mange som tar et bevisst valg. Det er lov og veldig enkelt å si nei – og å endre samtykket i appen akkurat når du vil, uttaler hun.

Forbrukerrådet påpeker også at dette er typen saker de tidligere har klaget inn Google og Meta, til dette mener Vipps at det likevel er en forskjell.

– Til forskjell fra internasjonale teknologigiganter som Facebook, Apple og Google, er vi underlagt enda strengere finansregulatoriske regler nettopp fordi vi behandler så mye data, og det skulle jo bare mangle. Vi er avhengig av tillit – da må selvfølgelig følge loven, uttaler Lunde.

– Det vi ønsker å bruke dataene til er for eksempel å anbefale relevante rabattkuponger fra der du handler, tipse deg om riktig ønskeliste i Vipps eller gir sikkerhetsråd til direkte til foreldre som barn i Vipps med foreldrekontroll (U15), avslutter hun.

Har sendt varsel til Datatilsynet

 

Forbrukerrådet har sendt varsel om saken til Datatilsynet. Der skal de ha bedt Datatilsynet vurdere både hvordan Vipps innhenter samtykke og planene om å bruke kjøpshistorikk til markedsføring.

Janne Stang Dahl, kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet.

Janne Stang Dahl, kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet.

Ilja C. Hendel / Datatilsynet

– Datatilsynet har mottatt varselet fra Forbrukerrådet, og vi ønsker å se nærmere på dette, bekrefter kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet, Janne Stang Dahl, ovenfor Tek.no

– Vi starter nå behandlingen av saken. Det ser ut som at dette er noe Vipps Mobilepay gjør i flere nordiske land. Vi vil derfor samarbeide med datatilsynsmyndighetene i Danmark, Finland og Sverige der det er relevant.

Datatilsynet presiserer at de ikke har anledning til å uttale seg konkret om denne saken all den tid den er til behandling, men uttaler på generelt grunnlag at det er viktig for dem å sørge for gode valgmuligheter for forbrukerne, og at disse skal vite hva dataene deres brukes til.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Kort fortalt: Hva er KI?