Ikke alle eldre er på nett
I en stadig mer digitalisert verden, må velferdsstaten ta høyde for en brukergruppe som ikke er digital.
Det er
urovekkende at våre frivillige ser flere og flere som trenger praktisk hjelp
til viktige digitale oppgaver, som kommunene ikke har kapasitet til å bistå
med, skriver Kaia Vedlog Kveen. (Illustrasjonsfoto) (Foto: Gorm
Kallestad/NTB)
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og
meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Av Kaia Vedlog Kveen, fagrådgiver for program eldre i Røde
Kors
Publisert: 10 oktober 2023Sist
oppdatert: 10 oktober 2023
Mens mange av oss er bekymret
for krig, renter og prisvekst, er det én annen bekymring som troner på topp for
de eldste i samfunnet.
– Jeg får ikke kontakt med
omverdenen, forteller én av mange eldre som Røde Kors har snakket med den siste
tida om hvilke bekymringer de har i hverdagen.
Det er ikke krigen i Europa,
strømprisene eller galopperende matpriser som gjør de eldste av oss mest
engstelige. Det er frykten for digitalt utenforskap.
Mobilen er ikke så lett å
forstå, sier mange av de vi har snakket med. Hele 35 prosent av de over 70 år
sier at de er sterkt eller ganske bekymret for ny teknologi og digitalisering
av samfunnet. Det viser en landsdekkende spørreundersøkelse Opinion har gjennomført
på vegne av Røde Kors.
Kaia Vedlog Kveen er fagrådgiver for program eldre i Røde Kors. (Røde Kors)
Dette er høye og urovekkende
tall. Frykten for digitalisering handler ikke bare om at bestefar sliter med å
ringe barnebarnet på Facetime eller at din voksne tante ikke skjønner
forskjellen på Tiktok og Telegram.
Det er spesielt tilgangen til
helsehjelp vi bør være bekymret for. Tilgangen til helsehjelp kan i dag være
truet om du ikke er digital.
Alle deler av samfunnet er
digitalisert, eller i ferd med å bli det. Velferdsstaten er ikke noe unntak.
Hvis du som pasient trenger hjelp fra helsevesenet, skal du helst ta kontakt
via Helsenorge.no.
Ønsker du å reservere deg mot
dette, møtes du av et digitalt skjema der du kan reservere deg. Alt dette
krever kompetanse og ferdigheter som ikke alle har.
Røde Kors er redd for at viktig
informasjon ikke når frem til personer som av ulike grunner ikke kan benytte
seg av digitale tjenester. Blodprøvesvar, timeinnkallinger, resepter og
journaldokumenter fra sykehus og lege kan være eksempler på informasjon som
gis, men som ikke mottas i andre enden.
Tofaktor-autentisering, bank-id
og biometrisk identifisering er for mange uforståelig og et gigantisk hinder.
Frykten for digitalisering
handler ikke bare om at bestefar sliter med å ringe barnebarnet på Facetime.
Vi blir stadig flere eldre, og
heldigvis lever mange av oss lenger enn før. Fram mot 2035 er det ventet at
befolkningen over 75 år vil øke med hele 45 prosent. Det betyr at det om bare
tolv år vil være om lag 285.000 flere seniorer over 67 år enn det er i dag,
ifølge Navs analyser.
Med høyere levealder øker også
sjansen for å utvikle en demenssykdom. I et stadig mer presset helsevesen, er
Røde Kors bekymret for at eldre med utfordringer knyttet til den digitale
velferdsstaten, ikke får den hjelpen de har rett på.
Dette er også noe
frivilligheten erfarer. Over hele landet får frivillige besøksvenner fra Røde
Kors stadig flere spørsmål om praktisk hjelp av de eldre de besøker.
Besøksvennen er et sosialt tilskudd i hverdagen, og bidrar med samtale og
tilstedeværelse.
Det er urovekkende at våre
frivillige ser flere og flere som trenger praktisk hjelp til viktige digitale
oppgaver, som kommunene ikke har kapasitet til å bistå med.
Slik kan det ikke være.
Det er et faresignal at flere
ikke får hjelpen de trenger når funksjonsnivået går ned. Dette gjelder spesielt
for eldre som bor alene. Vi vet dessverre at mange eldre ikke får den hjelpen
de trenger fra kommunen.
I en stadig mer digitalisert
verden, må velferdsstaten ta høyde for en brukergruppe som ikke er digital.
Retten til helsehjelp må ivaretas også for personer som ikke har tilgang på
digital informasjon.
Kommentarer
Legg inn en kommentar