Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023

 

Stadig flere trenger hjelp: – Mange har angst for å trykke på en melding

 

BEKYMRET: Einar Moen i Seniornettet Grenland frykter flere eldre blir hengende etter i samfunnet. Foto: Privat

18.03.23 18:05

 Pernille Aubert Gilje

GRENLAND: Einar Moen mener eldre blir skvist ut av et digitalt samfunn og at kommunene ikke tar ansvaret for det. Stadig flere kommer til han for å få hjelp.


På hvilken måte hadde det preget deg om du ikke kunne håndtere nettbanken? Eller hvis du ikke kunne gått inn i Helse Norge eller Pasient Sky for å bestille deg en ny legetime eller en resept? Du skal ta toget til Tønsberg, men ikke kan bestille og betale for togbilletten i Vy-appen?

– Det er en rekke situasjoner enkelte kommer opp i, sier Einar Moen i Seniornett Grenland.

Av Grenlands 120 000 innbyggere, er fire prosent av dem totalt ikke-digitale. Moen forteller at det er stadig flere som finner veien til Seniornett Grenland for å få hjelp. Hittil i år har de fått 15–20 nye medlemmer.

Mange av dem er engstelig når de møter opp for første gang.

– Blant våre medlemmer er det noen som har angst bare for å trykke på en melding. Det er daglig informasjon om svindel og det øker bare engstelsen, sier Moen.

– En alvorlig endring i samfunnet

Gjennom Seniornett læres det bort om temaene sikkerhet, helse, netthandel, brukt av nettbrett og telefon, for å nevne noe. Moen mener de eldre blir taperne i samfunnet når det stadig digitaliseres og mange eldre henger etter.

– Jeg brenner litt for dette, ikke minst fordi det er, og kommer til å bli, en alvorlig endring i samfunnet, sier Moen.

Han mener at det er hver enkelt kommune som har ansvar for at eldre blir bedre til å meste digitale verktøy.


MOBIL: Vipps og mobilbank er to av flere viktige digitale verktøy for de fleste i hverdagen. Foto: Lise Åserud/NTB

– Kommunene har på bibliotekene og servicetorgene, Datahjelpen. Det er et flott tiltak for å kunne lære bort om basiskunnskap, men uansett er det for de som møter opp i en annen sammenheng. De må finne ut av hvordan de kan nå ut til de som ikke har mobil. Det er bare en måte å få til på – papiraviser, påpeker han.

– Senest for halvannen uke siden skrev jeg til Skien kommune om dette. Jeg har fått beskjed om at meldingen er mottatt, men jeg har ikke hørt noe, tilføyer Moen.

Nifst

For Moen er det viktig at de eldre blir trygg med en digital hverdag. Han forteller at det er mange som får hjelp av familie og venner i den yngre generasjonen. Likevel påpeker han at det er mange som står utenfor.

– Etter hvert har det engasjert meg veldig rundt det at det er ingen som gjør noe. Da skapes det et skille i samfunnet som er ganske nifst, mener Moen.

– Myndighetene har selv sagt at det å ha digital kompetanse nå og i framtiden er like viktig som å kunne lese og skrive, påpeker han.


Litt fakta (Einar Moen):

Av befolkningen er ca. 4% ikke-digitale (har ingen digitale enheter)

Ca. 9% har svært svak digital kompetanse og klarer derfor ikke mer en den rent grunnleggende bruk.

Dette betyr mer enn 10% totalt. I Grenlandsområdet er det derfor anslagsvis 10.000 innbyggere som enten er ikke-digitale eller har svært begrenset bruk av data.

Det er spesielt den siste gruppen som vi ønsker å nå

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?