Digital kommunikasjon har "tatt av" og hva med deg?

 

For dagens ungdom er nok en slik telefon å betrakte som en museumsgjenstand fra besteforeldrenes tid.

Det er naturligvis helt utenkelig med telefonrør, ledning til telefonen og en skive (eller mer avansert, knapper) til å ringe opp et telefonnummer. I tillegg var det telefonkataloger. Tykkelsen på disse ble bestemt av hvilket område som  skulle tas med. Dessuten skjedde samtalen via telefonlinjer som gikk fra mellom "telefonstolper". Som sagt hører dette med når barnebarna ønsker å høre fra "gamle dager". Egentlig er det ikke så veldig lenge siden, men utviklingen har gått raskt og det gjelder å henge med.

Det har blitt mer og mer vanlig å samtale digitalt med bilder. En prat med venner, familie og avkommet kan skje via bilder. Vi kan  se hverandre.

Pandemien gjorde at digitale møter i bedrifter og undervisning fra nedstengte skoler ble, og blir, en del av vår hverdag. Hjemmekontor ble mer enn et "gjemmekontor". Forandringene skjedde fort og det medfører også endringer på sikt.

Erfaringene viser at ofte kan slike møtepunkter erstatte reiser, hotellopphold og redusert behov for store kontorlokaler. Det blir derfor interessant å se hvordan vår digitale hverdag ser ut når livet for øvrig er tilbake til "det normale".

Det dukket opp mange digitale løsninger beregnet både på enkeltindividet, men også naturligvis ikke minst for virksomheter og undervisningsinstitusjoner. Her er et knippe:

1: Messenger. Benyttes av alle typer plattformer, Apple, Android, pc. er en meldingsapp Den var tidligere knyttet til Facebook, men er nå en "frittstående app". Du kan nå venner uansett hvor de befinner seg. Det er gratis SMS eller tale- eller videoanrop til venner ved å bruke det eksisterende dataabonnementet ditt. Du kan sende bilder videoer, opprette gruppemeldinger/-samtaler osv. Her kan du "spille inn" beskjeder som mottaker kan hente senere. Over 2,5 millioner brukere i Norge og mer enn 1,4 milliarder i verden. Den er gratis

2. WhatsApp. Verdens mest benyttede med mer enn 1,5 milliarder brukere. Den blir særlig mye brukt i utlandet. Den er en såkalt direktemeldingsapplikasjon for mobiltelefoner og fungerer like godt på Apple som Android. Den har de samme bruksområder som Messenger. Som en kuriositet kan nevnes at begge eies av Facebook.

3. Facetime er et program fra Apple og kan kun benyttes til andre Apple-brukere (altså ikke Android). Det kalles et videotelefonprodukt og vi ser ofte ungdom med iPhone som benytter denne bildeløsningen når en har kontakt med venner. Her er det telefonnummeret som er kontaktpunktet, altså at en ringer opp til den en ønsker kontakt med. Dette gjør betjeningen enkel og godt tilrettelagt, men forutsetter at også mottaker har et Apple-produkt (iPhone).

4. SMS Messages (short messaging service). Alle med mobiltelefon har en SMS-tilknytning. Ved å åpne en persons telefonnummer under "kontakter" eller inntaste et telefonnummer kommer det opp et område "boble, klar eller blå e.l.) som du kan åpne og send en tekstmelding. Mottaker får beskjed om at en medling har kommet, enten via denne appen, Messenger, WhatsApp eller iMessage/Messages. Disse skal i utgangspunktet være koblet mot SMS. Denne tekst/chattefunksjonen har vist seg å være svært effektiv når kommunen skal sende melding til innbyggerne, f.eks. om koronavaksine.

5. iMessage/Messages er et Apple-produkt og var laget som en app for kommunikasjon mellom Apple-produkter. Den har også blitt integrert med SMS og er sammen med Facetime en del av standardoppsettet på en iPhone, iPad og Mac.

6. Teams er et Microsoftprodukt og er en samlet kommunikasjons- og samarbeidsplattform som kombinerer vedvarende arbeidsplasschat hvor videomøter står sentralt. Teams benyttes både av privat og offentlig sektor. Særlig har forvaltningsorganer, stat, kommuner og skoler benyttet plattformen til møter og hjemmeundervisning. Det er en enkelt og grei oppkobling, men sender og mottaker må ha lastet ned programmet og oppkoblingen skjer via en møteinnkalling

7. Zoom er utviklet av Zoom Video Communications og har samme funksjoner som Teams. Med en abonnementsordning kan både anvendt tid og antall deltakere være nærmest ubegrenset. Benyttes mye i utlandet. Fordi denne plattformen er laget og eiet av en egen virksomhet, er denne uavhengig av f.eks. Microsoft og Apple. Oppkobling skjer ved at mottakere har lastet ned Zoom programvare på pc eller appen på mobilenhet /nettbrett og at oversendt lenke på epost benyttes ved møteinnkalling.

8. Skype  er et dataprogram som brukes til IP-telefoni/videosamtaler. Skype ble grunnlagt i 2003 som en estisk start-up av svenske Niklas Zennström, danske Janus Friis og fire estiske ingeniører. Kan benyttes på alle plattformer og er det mest benyttede videokommunikasjonssystmet. Bruk av video er gratis, men Skype har også en talekommunikasjon som er mye billigere en vanlig telefon i kontakten med utlandet. Det betales inn en sum og kontaktes kan opprettes. Skype benyttes også ofte av TV-selskapet på grunn av god kvalitet. Ved oppstart må det etableres en «konto» som består av ditt brukernavn. Dette kan da andre kalle opp.

9. Google Duo ligner Facetime, men kan benyttes på alle plattformer, dvs. Apple, Android og pc. Her er det mulig med gruppesamtaler for opp til 32 personer.  Telefonnummeret er også her kontaktpunktet.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023