Ofte stilte spørsmål om KI-loven og bruk av kunstig intelligens
Her finner du svar på de
vanligste spørsmålene om bruk av kunstig intelligens og KI-loven. Vi forklarer
hva teknologien kan brukes til, hvorfor det trengs egne regler, og hva dette
betyr for deg.
02.09.2025
Nkom
Har jeg rett til å vite når KI brukes på meg?
Ja, i visse tilfeller. Hvis et
KI-system (for eksempel en chatbot eller en digital assistent) er laget for å
snakke direkte med mennesker, skal leverandøren sørge for at du får vite at du
snakker med en maskin – med mindre det er helt åpenbart at du interagerer med
et KI-system.
Unntaket er hvis KI brukes av
politiet eller andre myndigheter til å oppdage eller etterforske kriminalitet,
og loven gir dem lov til å bruke slike systemer i skjul. Hvis et KI-system
lager kunstige bilder, lyd, video eller tekst, skal det tydelig merkes slik at
både mennesker og maskiner kan se at innholdet er kunstig laget eller endret.
Leverandørene må sørge for at merkingen fungerer godt, er pålitelig og følger
gjeldende teknisk standard.
Er all bruk av KI tillatt ifølge forordningen?
Nei. Utgangspunktet er at KI er
lov å bruke, men ikke uten grenser. Noen KI-systemer er helt forbudt, og jo mer
KI kan påvirke livet ditt, jo strengere regler gjelder. KI-forordningen forbyr
visse typer KI-bruk som anses som så risikofylte at de anses som uakseptable,
f.eks. manipulerende teknikker, sosial poengsetting av borgere (slik vi ser i
Kina), eller bruk av biometrisk overvåkning i sanntid i det offentlige rom (med
noen unntak). Dette skal beskytte deg som forbruker mot skadelig bruk av KI.
Hvordan beskytter forordningen meg mot
KI-beslutninger som påvirker meg negativt?
KI-forordningen innfører
strenge krav til høyrisikosystemer, f.eks. KI brukt innen arbeidsliv,
utdanning, bank, og offentlig forvaltning. Disse systemene må være trygge,
transparente og rettferdige, og det stilles krav om menneskelig tilsyn med
systemene.
Hvis en viktig beslutning som
påvirker deg – for eksempel om du får en jobb, et lån eller en plass på skole –
blir tatt med hjelp av et høyrisiko KI-system, har du rett til å få en
forklaring. Det betyr at du skal kunne få vite:
- Hvordan KI-en ble
brukt i beslutningen.
- Hva som var de
viktigste grunnene til at beslutningen ble tatt.
Målet er at du ikke bare møter
et "datamaskinsvar" uten forklaring, men faktisk får en forståelig og
meningsfull forklaring på hvorfor avgjørelsen ble som den ble.
Kan jeg klage hvis jeg blir behandlet urettferdig
av en KI?
Ja. Forordningen krever at det
finnes mekanismer for tilsyn og klage. Det betyr at du kan kontakte relevante
tilsynsmyndigheter (f.eks. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) hvis du opplever
at reglene i KI-forordningen ikke er fulgt. Myndighetene er forpliktet til å:
- Ta klagen på alvor
- Bruke den som grunnlag
for å vurdere om de skal følge opp med tilsyn eller kontroll
- Behandle klagen etter
de prosedyrene de har for slike saker
Hva skjer med KI-systemer som ikke følger reglene?
Virksomheter som bryter
KI-forordningen, kan få store bøter – opptil 35 millioner euro eller 7 % av
global omsetning. Dette skal bidra til å sikre ansvarlig utvikling og bruk av
KI-systemer, og beskytte oss somborgere. Kort forklart kan myndighetene bruke
disse verktøyene:
- Forbud mot bruk:
Myndighetene kan kreve at systemet trekkes tilbake fra markedet eller at
bruken stanses.
- Pålegg om endringer:
Virksomheten kan bli pålagt å rette opp systemet slik at det følger
reglene.
- Bøter: Ved alvorlige
brudd kan det ilegges store økonomiske sanksjoner

Kommentarer
Legg inn en kommentar