Mange føler det er deres egen feil at de blir svindlet

 

Et bilde som inneholder person, Menneskeansikt, klær, smil

KI-generert innhold kan være feil.

 


En ny forbrukerundersøkelse viser at for mange er følelsen av å bli lurt verre enn det økonomiske tapet. – Det er aldri din feil, sier kjent psykolog. 

I en landsomfattende undersøkelse Respons Analyse har gjennomført på vegne av SpareBank 1, svarer 9 prosent av befolkningen at de har tapt penger som følge av svindel. Blant disse oppgir nær 7 av 10 at de følte seg naive eller lurt, og én av tre kjente på skam. 

Psykolog Cecilie Lynum, kjent fra blant annet Luksusfellen, ser daglig hvordan krevende økonomiske situasjoner preger den mentale helsen til folk. Hun mener man bør endre fortellingen rundt svindel – fra å handle om skyld, til å handle om åpenhet, læring og fellesskap i møte med en felles trussel.

– Det er aldri er din feil at du blir svindlet. Svindlere er ofte ekstremt dyktige til å manipulere, overbevise og innby til din tillit. Svindlere spiller ofte på følelser, omsorg eller hjelpsomhet. Og når du blir utnyttet av slike følelser, blir vi krenket og en forsvarsmekanisme kan da være skam. Husk at svindel handler ikke om dumskap eller naivitet, men om manipulasjon. Og det kan skje oss alle, sier hun.

Unge skammer seg mest

Undersøkelsen peker på et tydelig generasjonsmønster: Over halvparten av befolkningen svarer at de ville følt seg flaue dersom de ble lurt. Denne følelsen er sterkest blant unge voksne – hele 63 prosent av dem under 35 år svarer at de ville skammet seg dersom de ble svindlet.

Leder for antisvindel i SpareBank 1, Anna Rønning, ser også tydelig at svindel ikke bare handler om penger – det rammer også følelsesmessig. 

– Mange tar det veldig personlig og bebreider seg selv, selv om metodene som brukes i dag både er utspekulerte og teknologisk avanserte. Skamfølelsen henger trolig sammen med en oppfatning av at svindel er noe man burde kunne unngå. 18 prosent av befolkningen mener at de som blir svindlet har vært uforsiktige – en holdning som er enda mer utbredt blant unge. Det er ikke en konstruktiv holdning, og jeg frykter dessuten at mange overvurderer egne evner, sier hun.

Psykolog Cecilie Lynum er heller ikke overrasket over at de unge skammer seg mest.

– Det er naturlig av flere grunner. Det er i den alderen de bygger sin selvfølelse og forståelse av hvem de er. Når de så blir svindlet kan det oppleves som et direkte angrep på identiteten sin. Videre har ikke unge mennesker samme livserfaring som eldre, og har dermed ikke noe å balansere denne handlingen med, sier hun.

Et bilde som inneholder Menneskeansikt, person, klær, dame

KI-generert innhold kan være feil.

Leder for antisvindel i SpareBank 1 Utvikling, Anna Rønning

Hvis uhellet er ute – handle raskt

Anna Rønning i SpareBank 1 forteller at dersom du skulle bli utsatt for svindel, eller mistenker at du har blitt det, er det viktig å få hjelp så fort som mulig. 

– Det viktigste er å handle raskt. Klarer du å legge skammen til side og ta kontakt med banken med én gang, øker sjansene for å begrense tapet betydelig, sier hun.

Dette er ekspertens klare råd om uhellet først er ute:

1.    Kontakt først banken på telefon. Vi hjelper deg å sperre kort og sperre BankID. Deretter vil vi gjøre det vi kan for å stoppe overføringer ut av kontoen din.

2.    Videresend gjerne e-postene du mistenker er svindel – eventuelt skjermdump av SMS – til nettsvindel@sparebank1.no. Det vil hjelpe oss å forebygge svindel i framtida.

3.    Bryt eventuell kontakt med svindlerne.

4.    Meld fra til politiet. Du bør alltid anmelde hvis din BankID er misbrukt.

5.    Sikre dokumentasjon, som for eksempel e-poster du har fått, telefonnumre som har ringt deg og kontonumre/wallet-adresser du har blitt bedt om å overføre penger til. Ta gjerne skjermbilder. 

6.    Vær obs på nye svindelforsøk, som for eksempel at noen tilbyr deg hjelp med å berge pengene fra forrige svindel.

7.    Ta kontakt med banken din angående reklamasjon. Er det kortet ditt som er misbrukt, sender du inn en kortreklamasjon. Er det overført penger ut av kontoen din uten bruk av kort, må du sende inn en kontoreklamasjon.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

KI - kunstig intelligens er tatt i bruk ved Sykehuset Telemark

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Ting du helt unødvendig betaler for på mobilen: uten å vite det