Mange føler det er deres egen feil at de blir svindlet
En ny forbrukerundersøkelse viser at for mange er følelsen av å bli
lurt verre enn det økonomiske tapet. – Det er aldri din feil, sier kjent
psykolog.
I en landsomfattende undersøkelse Respons Analyse
har gjennomført på vegne av SpareBank 1, svarer 9 prosent av befolkningen at de
har tapt penger som følge av svindel. Blant disse oppgir nær 7 av 10 at de
følte seg naive eller lurt, og én av tre kjente på skam.
Psykolog Cecilie Lynum, kjent fra blant annet
Luksusfellen, ser daglig hvordan krevende økonomiske situasjoner preger den
mentale helsen til folk. Hun mener man bør endre fortellingen rundt svindel –
fra å handle om skyld, til å handle om åpenhet, læring og fellesskap i møte med
en felles trussel.
– Det er aldri er din feil at du blir svindlet.
Svindlere er ofte ekstremt dyktige til å manipulere, overbevise og innby til
din tillit. Svindlere spiller ofte på følelser, omsorg eller hjelpsomhet. Og
når du blir utnyttet av slike følelser, blir vi krenket og en forsvarsmekanisme
kan da være skam. Husk at svindel handler ikke om dumskap eller naivitet, men
om manipulasjon. Og det kan skje oss alle, sier hun.
Unge skammer seg mest
Undersøkelsen peker på et tydelig generasjonsmønster: Over halvparten
av befolkningen svarer at de ville følt seg flaue dersom de ble lurt. Denne
følelsen er sterkest blant unge voksne – hele 63 prosent av dem under 35 år
svarer at de ville skammet seg dersom de ble svindlet.
Leder for antisvindel i SpareBank 1, Anna Rønning,
ser også tydelig at svindel ikke bare handler om penger – det rammer også
følelsesmessig.
– Mange tar det veldig personlig og bebreider seg
selv, selv om metodene som brukes i dag både er utspekulerte og teknologisk
avanserte. Skamfølelsen henger trolig sammen med en oppfatning av at svindel er
noe man burde kunne unngå. 18 prosent av befolkningen mener at de som blir
svindlet har vært uforsiktige – en holdning som er enda mer utbredt blant unge.
Det er ikke en konstruktiv holdning, og jeg frykter dessuten at mange
overvurderer egne evner, sier hun.
Psykolog Cecilie Lynum er heller ikke overrasket
over at de unge skammer seg mest.
– Det er naturlig av flere grunner. Det er i den
alderen de bygger sin selvfølelse og forståelse av hvem de er. Når de så blir
svindlet kan det oppleves som et direkte angrep på identiteten sin. Videre har
ikke unge mennesker samme livserfaring som eldre, og har dermed ikke noe å
balansere denne handlingen med, sier hun.
Leder for antisvindel i SpareBank 1 Utvikling, Anna Rønning
Hvis uhellet er ute – handle raskt
Anna Rønning i SpareBank 1 forteller at dersom du skulle bli utsatt for
svindel, eller mistenker at du har blitt det, er det viktig å få hjelp så fort
som mulig.
– Det viktigste er å handle raskt. Klarer du å
legge skammen til side og ta kontakt med banken med én gang, øker sjansene for
å begrense tapet betydelig, sier hun.
Dette er ekspertens klare råd om uhellet først er ute:
1. Kontakt først banken på telefon. Vi hjelper deg å sperre kort og sperre
BankID. Deretter vil vi gjøre det vi kan for å stoppe overføringer ut av
kontoen din.
2. Videresend gjerne e-postene du mistenker er svindel – eventuelt
skjermdump av SMS – til nettsvindel@sparebank1.no. Det vil hjelpe oss å
forebygge svindel i framtida.
3. Bryt eventuell kontakt med svindlerne.
4. Meld fra til politiet. Du bør alltid anmelde hvis din BankID er
misbrukt.
5. Sikre dokumentasjon, som for eksempel e-poster du har fått,
telefonnumre som har ringt deg og kontonumre/wallet-adresser du har blitt bedt
om å overføre penger til. Ta gjerne skjermbilder.
6. Vær obs på nye svindelforsøk, som for eksempel at noen tilbyr deg hjelp
med å berge pengene fra forrige svindel.
7. Ta kontakt med banken din angående reklamasjon. Er det kortet ditt som
er misbrukt, sender du inn en kortreklamasjon. Er det overført penger ut av
kontoen din uten bruk av kort, må du sende inn en kontoreklamasjon.
Kommentarer
Legg inn en kommentar