Telenor varsler om økende svindeltrend – flere forsøkt lurt i sosiale medier
Telenor ser en nedgang i phishingforsøk via falske eposter, SMS eller nettsider i tredje kvartal, men en økning i forsøk på å lure personer i sosiale medier.
– Vi blokkerer fortsatt svært mange phishingforsøk, sier administrerende direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge Foto: Telenor
Martin Øyvang - Varden Frontsjef
– Svindelaktiviteten rettet mot
nordmenn er fortsatt høy, men metodene har endret seg dette kvartalet, skriver
Telenor i en pressemelding.
Selskapet blokkerte totalt 628 millioner utrygge
nettsider og forsøk på digital kriminalitet i tredje kvartal 2025. Disse
fordelte seg på 606 millioner hendelser på nett, 14,4 millioner uønskede anrop
og 8,3 millioner tekstmeldinger.
Forsøk på å installere skadevare hos mottaker er
nå største kategori. Skadevare er et samlebegrep for programvare eller koder
som er laget for å skade, forstyrre eller skaffe ulovlig tilgang til mobiler,
datamaskiner og nettverk.
Endrer metoder
– En ny trend er at denne type
skadevare spres via sosiale medier, ofte i form av instruksjonsvideoer som
lover gratis programvare eller gratis tilgang til betalte tjenester, opplyser
Telenor.
De kriminelle har ofte «hacket» vanlige brukere
som vanligvis deler denne type innhold, så det ser ut som noe de kunne ha delt.
Kommentarfeltene på postene er oversvømt med positive kommentarer.
– Dette skaper falsk trygghet og er en effektiv
form for sosial manipulasjon, advarer Telenor.
– Dersom man følger instruksjonene i slike
videoer, ender man med å installere skadevare som gir kriminelle tilgang til
hele ditt digitale liv, som nettbank, epost og digitale løsninger du bruker på
jobb, sier administrerende direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge.
Tiltak bærer frukter
Telenor ser samtidig at det har
vært en nedgang i phishingforsøk, via falske eposter, SMS eller nettsider.
Phishing er en annen metode der kriminelle prøver å lure deg til å selv gi fra
deg personlig informasjon via falske eposter, SMS eller nettsider.
– Vi blokkerer fortsatt svært mange phishingforsøk, men her har mange tjenesteleverandører innført sikkerhetstiltak som gjør det vanskeligere for de kriminelle å lykkes. Stadig flere bedrifter og tjenester tar i bruk såkalt multifaktorautentisering ved pålogging. Bruk av passnøkler regnes som sikker beskyttelse mot phishingangrep, sier Engebretsen.
Kommentarer
Legg inn en kommentar