Én av fire eldre har opplevd digital svindel
Også digitalt høyt kompetente mennesker faller for svindelforsøk, viser
forskning. (Illustrasjonsfoto: Andrey Popov / Shutterstock / NTB)
Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norsk Regnesentral
Mange forteller om økonomiske tap, sperrede
kontoer og en tung psykisk belastning.
Hanna Nicholas Kommunikasjonsrådgiver
Norsk Regnesentral
Publisert 08.11.2025 - 00:03
I Norge er det over én million alderspensjonister.
Når én av fire i utvalget har opplevd digital svindel, betyr det at
hundretusener av eldre nordmenn kan ha vært utsatt for svindelforsøk.
Digital svindel er ikke bare et individuelt problem, men et
samfunnsansvar, mener Till Halbach, forsker ved Norsk Regnesentral. (Foto:
NR)
Norsk Regnesentral har sammen med
Pensjonistforbundet og Concipio undersøkt hvordan eldre opplever digital
svindel, og hvilke konsekvenser det får for tillit, trygghet og digital
deltakelse.
Nesten 1400 eldre, med en gjennomsnittsalder på 76
år, deltok i undersøkelsen.
Digital utrygghet kan skape
utenforskap
For forskerne bak rapporten og Pensjonistforbundet
er konklusjonen tydelig: Digital svindel er ikke bare et individuelt problem,
men et samfunnsansvar.
– Samfunnet blir mer og mer digitalisert, og
teknologien endres i et heseblesende tempo. Mange, særlig eldre, sliter med å
henge på.
Det sier Till Halbach, en av forskerne bak
rapporten.
– Digital kompetanse har selvsagt mye å si, men vi
ser også at digitalt høyt kompetente mennesker faller for svindelforsøk. Så det
må sterkere lut til, det vil si en felles innsats. For frykt for svindel kan
føre til mer utenforskap, sier han.
Over halvparten av de spurte
frykter svindel
Over halvparten av de spurte oppgir at de er redde
for å bli svindlet. Denne frykten gjør at mange holder seg unna digitale
løsninger.
Flere vegrer seg for å spørre om hjelp, ifølge Jan Davidsen,
forbundsleder i Pensjonistforbundet. (Foto: Johnny Syversen)
Når vi inkluderer dem som oppgir at de er «litt
redde», gjelder dette hele 94 prosent.
Flere forteller at både svindelopplevelser og
frykten for å bli lurt fører til følelser av nedstemthet og skam.
Funnene støtter erfaringene til
Pensjonistforbundet, som ser hvordan svindel og digital utrygghet påvirker
hverdagen til mange eldre.
Medlemmene forteller om utrygghet og redsel for å
ta i bruk digitale verktøy. Mange mangler et nettverk for å bistå, og flere
vegrer seg for å spørre om hjelp, forteller forbundsleder Jan Davidsen.
De føler at de ikke lenger
strekker til
– Det er lett å trå feil, og veien til å bli
utsatt for svindel kan bli kort, sier han.
Davidsen sier at manglende digital kompetanse kan
føre til utenforskap blant eldre:
De sliter med å utføre banktjenester, finne
offentlig informasjon, bruke velferdsteknologi, bestille billetter til
kollektivtrafikk og kulturtilbud, og delta på sosiale plattformer på internett.
Annonse
– Det medfører et utenforskap som er direkte
skadelig for dem det gjelder. Ensomhet, følelsen av å ikke være med, ikke
lenger strekke til i lokalsamfunnet og å ikke få innfridd sine rettigheter.
Svindlere treffer ikke de
eldste i gruppa
Halbach forteller at enkelte funn var
overraskende.
– Vi hadde regnet med at de eldste i gruppa ville
komme «dårligst» ut, men denne sammenhengen fant vi ikke. Dette kan henge
sammen med at de er mindre digitalt aktive og dermed mindre utsatt. Svindlere
treffer dem rett og slett sjeldnere.
– Dataene våre viser at jo eldre folk er, jo
oftere bor de alene. Det betyr at de også oftere står alene i en
svindelsituasjon, fortsetter han.
Blant deltakerne i studien bodde omtrent
halvparten alene.
Han legger til at det å bo alene kan gjøre en mer
sårbar, men at dette delvis oppveies av lavere digital aktivitet blant de aller
eldste.
Det er likevel ikke noe mål i seg selv å være
mindre digitalt aktiv, tvert imot, understreker han.
– Det å være digitalt aktiv betyr at man er mer
utsatt for svindel, men økt digital kompetanse gir samtidig bedre
forutsetninger for å beskytte seg, sier han.
Ingvar Tjøstheim anbefaler eldre å øve på å ta kontakt med sentrale tjenesteleverandører før de havner i en vanskelig situasjon. (Foto: NR)
Eldre overlates ofte til seg
selv
Mens yrkesaktive ofte får kurs og opplæring i
digital sikkerhet gjennom arbeidsgiveren, står mange pensjonister uten et
tilsvarende sikkerhetsnett.
Prosjektleder Ingvar Tjøstheim ved Norsk
Regnesentral forklarer at arbeidslivet har strukturer for å fange opp risiko.
Mange eldre mangler dette tilbudet.
Annonse
En arbeidsgiver har et ansvar for å legge til
rette for at arbeidstakere er beskytta. De kan sørge for at alle bruker
passord, og gjennomføre det som kalles phishing-tester.
– Til forskjell fra å spørre folk hva de vil gjøre
i situasjoner, så er det atferden som er avgjørende. Så derfor bør vi testes.
Vi bør utsettes sånn at det blir litt brent barn skyr ilden. Vi lærer litt av
det har gått galt, sier Tjøstheim.
Banker må ta et større ansvar
Flere deltakere i undersøkelsen peker selv på at
banker og tjenesteleverandører bør ta et større ansvar for å gjøre det enklere
å få hjelp og stanse svindelforsøk.
Halbach er enig, og mener at forebygging må være
et felles ansvar.
– Bankene og samfunnet taper store summer hvert år
på svindel. Så både de og myndighetene bør være interessert i å jobbe sammen
mot truslene. Og ikke minst må folk selv ta ansvar for sin digitale kompetanse.
Vi bør trappe opp opplæringen av eldre, sier han.
Nettsteder som svindel.no og pensjonistforbundet.no går
i riktig retning, men potensialet er langt større, legger forskeren til.
Råd til eldre: Øv på å ta
kontakt
Tjøstheim mener det er viktig å være forberedt og
å vite hvor det er hjelp å få.
Mange blir usikre når de havner i pressede
situasjoner, og det å ha prøvd ut kontaktveier på forhånd kan gjøre det lettere
å handle raskt når svindel skjer, mener han.
Han anbefaler eldre å øve på å ta kontakt med
sentrale tjenesteleverandører før de havner i en vanskelig situasjon.
– Kontakt banken, kortselskapet eller din
telekomoperatør. Prøv å se om du kommer gjennom for å snakke med en person og
lagre nummeret hvis du får til det, sånn at du vet at du kan bruke det når det
skjer noe. Øv på det nå, oppfordrer han.
Kommentarer
Legg inn en kommentar