Bankene advarer: Unge kvinner er nytt mål for telefonsvindel
Publisert 12.11.2025 – Finans
Norge
Black Friday og julehandel
nærmer seg – og svindlerne trapper opp. Nå advarer norske banker.
Finans Norge
følger svindeltrendene tett sammen med bankene.
– Svindlerne utvikler stadig
metodene sine for å tappe folks bankkontoer. Bankenes antisvindeleksperter
advarer særlig mot disse tre svindelformene akkurat nå, sier Gry
Nergård i Finans Norge, som er leder for Fagutvalg Antisvindel Bank
(FAB).
Netthandelsvindel
I forbindelse med Black Friday
og julehandel dukker det opp mange falske nettbutikker. Noen sender aldri
varer, andre sender noe helt annet enn det du har bestilt. Kjente merkevarer
misbrukes ofte. Det er også mye svindel knyttet til handel på digitale markedsplasser.
Svindlerne lokker deg ofte til å kommunisere
utenfor markedsplattformen.
Mange blir også utsatt
for phishing via SMS, for eksempel fra det som ser ut som Posten
eller andre pakke-leverandører. Ofrene lokkes til å logge inn via lenke eller
ringe “kundeservice”. Her gir de fra seg BankID-koder og kortinformasjon, som svindlerne
bruker for å tappe ofrene for penger.
Tips: Sjekk nettbutikken før du handler. Gå direkte til nettsiden, ikke via
sosiale medier. Kommuniser kun på markedsplassen når du kjøper brukt. Del aldri
sensitiv informasjon etter SMS eller telefonsamtale med en
pakkeleverandør.
Investeringssvindel
Investeringssvindel er en av de
svindelformene som rammer ofrene aller hardest. Ofrene taper gjerne flere
hundre tusen kroner, og i tillegg tar de ofte opp lån for å finansiere «gode
investeringer».
Det er vanlig
at svindelofrene selv tar kontakt med svindleren, gjerne etter å ha
sett en annonse i sosiale medier hvor en kjent person lover «garantert skyhøy
avkastning til lav risiko». Svindlerne manipulerer ofrene til å gjennomføre
investeringene selv, og investeringsobjektene kan være både krypto, aksjer
eller eiendom.
Tips: Tenk gjennom om tilbudet virker for godt til å være sant –
da er det som regel det.
Telefonsvindel – unge kvinner er nytt mål
Tidligere har spesielt eldre
kvinner vært hovedmål for svindlere som ringer og utgir seg for å være banken,
politiet eller andre autoriteter. Nå ser bankene en ny utvikling – yngre
kvinner blir oftere kontaktet.
Fremgangsmåten er fortsatt lik.
Svindlerne ber om BankID-informasjon, kortdetaljer eller tilgang
til datamaskin, og kan be deg flytte penger til en «sikker konto». Ofte
fortsetter svindelen i flere kanaler som SMS og nettsider, hvis de først får
kontakt.
Tips: Legg på! Ikke del sensitiv informasjon med noen. Banken vil aldri
be deg om å flytte penger til en «sikker konto».
Kommentarer
Legg inn en kommentar