Svindelfrykt stopper oss fra å ta de viktige samtalene

 Innkommende anrop på mobil

Over 70 prosent av nordmenn tar ikke telefonen når et ukjent nummer ringer, ifølge en undersøkelse gjort av Opinion. Det kan føre til at man går glipp av viktige samtaler. Unngår du også å svare når et ukjent nummer ringer?

 

Skrevet av Schibsted Partnerstudio

Publisert 17. mars 2025

Kilde: Telenor

Jente med mobil og Nummervarsel

En ny jobbmulighet ringer fra ukjent nummer. 

«Vilde» tenker det er svindel.

 

Mann med mobil og Nummervarsel

Legen ringer fra ukjent nummer. 

«Kristian» tror det er telefonsalg.

Dame med mobil og svindelvarsel

Barnehagen ringer fra ukjent nummer.

 «Anne» orker ikke ny spørreundersøkelse.

I 2024 blokkerte Telenor over 54 millioner svindelanrop, noe som tilsvarer over 1 million stoppede svindelforsøk i uken.

I tillegg stoppet Telia ca. 100 millioner svindelanrop

Likevel er det noen svindelanrop som slipper gjennom. Og det vises på statistikken:

Over halvparten av nordmenn sier de har opplevd forsøk på telefonsvindel, ifølge Opinion.

Det siste året har det vært særlig mange svindelforsøk fra kriminelle som har utgitt seg for å være fra kjente aktører som politiet, banken og PayPal.

 

Pass på Paypal-svindel

  • Paypal-svindel er anrop hvor du blir ringt opp av en automatisk melding som forklarer at en bestilling er feilregistrert på deg og at du må trykke «1» for at de skal hjelpe deg.
  • Hvis du trykker «1», blir du satt over til en «saksbehandler» som vil prøve å få tilgang til betalingskortene dine for senere å misbruke eller stjele BankID-en din.
  • Får du en slik telefonsamtale, bør du legge på. Husk at du aldri må oppgi sensitiv informasjon på telefon.

Ikke bare er det irriterende og skremmende å bli forsøkt svindlet, det kan også føre til store finansielle tap.

Konsekvensen har blitt at det som en gang var vanlig praksis – å svare når noen ringer deg – for mange har blitt erstattet med en skepsis eller frykt for at det er en svindler i andre enden.

Ukjente anrop fører til mye frustrasjon

Ikke bare har andelen svindelforsøk økt de siste årene – folk opplever også svært pågående selgere, robot-anrop og markedsføring som plagsomt. Felles for dem alle, er at de ringer fra ukjent nummer.

På nett finnes det flere eksempler på situasjoner hvor ukjente numre fører til frustrasjon for både de som ringer, de som går glipp av viktige samtaler – og de som irriterer seg over potensiell svindel:

Kommentarer fra Reddit

Tråden er anonymisert og gjengitt fra Reddit.

– Vi vet at folk opplever en økt usikkerhet for å ta telefonen. Det er selvsagt forståelig når det er så store mengder svindel, men det er også bekymringsverdig – og det kan i verste fall få alvorlige konsekvenser.

— Bjørn Ingeborgrud, Head of Product i Telenor.

– Hva hvis banken, budbilsjåføren eller barnehagen forsøker å få tak i deg? Det er viktig at frykten for svindel ikke ødelegger for de viktige samtalene, og her har også vi i Telenor et ansvar, fortsetter Ingeborgrud.

 

Lanserer tjeneste mot svindelanrop

Nå har Telenor lansert en ny tjeneste kalt «Nummervarsel», som er inkludert i nye mobilabonnement fra teleselskapet. Som navnet tilsier, blir du varslet dersom en potensiell svindler ringer deg.

Hva betyr det at et nummer flagges med «ringer ofte og til mange» ?

Når du får et anrop med varselet «ringer ofte og til mange» betyr det at nummeret har et ringemønster vi anser som for pågående. Det kan være legitime aktører bak nummeret, men vi anser det som sannsynlig at det er et uønsket anrop. Du bestemmer selvsagt selv om du ønsker å ta telefonen eller ikke.

Bak nummeret kan det typisk skjule seg:

•Telefonsalg

•Robotsamtaler

•Spørreundersøkelser

•Vervekampanjer

•Ulike former for spam

Det er viktig å påpeke at du ikke blir varslet om alle slik anrop, det er kun telefonnumre med et for pågående ringemønster som flagges av oss.

Nyhet! Nå opplyser vi også om utenlandske nummer

Vi ser at mange svindelmetoder bruker utenlandske nummer der nummeret enten brukes for å skjule hvor svindelen egentlig kommer fra, eller som bruker dyre, utenlandske nummer hvor hensikten er å få brukeren til å ringe tilbake.

Det er selvsagt også mange reelle årsaker til å ringe fra utenlandsk nummer. Det kan for eksempel være kontakter du har i utlandet eller bedrifter med kontorer utenfor Norge. Nummervarsel kommer derfor med informasjon om hvilket land et nummer kommer fra slik at du enkelt kan vurdere om nummeret er fra et land du forventer kontakt fra, eller om det er noe du bør være litt ekstra oppmerksom på.

Innkommende anrop med svindeladvarsel

 

SLIK SER DET UT: Varselet dukker automatisk opp på skjermen din mens telefonen ringer, slik at du enkelt kan avslå anropet.

Til tross for at Telenor allerede blokkerer millioner av anrop de er sikre på er svindel, er det noen anrop som slipper gjennom. Det er de såkalte «mistenkelige» anropene som nå blir flagget og varslet.

Disse anropene kommer fra numre som Telenor ikke kan vite med

Telia tilbyr «Svindelsperre», som er inkludert i alle mobilabonnement og automatisk varsler og blokkerer svindelanrop. Du kan også aktivere nummeroppslag i Telia-appen for privatkunder, og for å rapportere svindelforsøk kan du sende mistenkelige SMS-er til 7726

Svindelsperre

  • Hva det er: En innebygd tjeneste som automatisk varsler og blokkerer svindelanrop, og en automatisk talemelding advarer deg hvis du ringer et utenlandsk nummer tilbake.
  • Hvem det gjelder: Inkludert i alle mobilabonnement fra Telia.
  • Hvordan det fungerer: Ingen apper eller nedlastinger er nødvendig; det er en automatisk sikkerhetsløsning. 

Nummeroppslag (i appen)

  • Hva det er: En funksjon som kan vises i appen for å gi deg informasjon om anrop.
  • Hvordan aktivere:
    • Gå til «Min Profil» i appen.
    • Velg «nummeroppslag» og aktiver den typen varsel du ønsker.
    • Godkjenn eventuelle tillatelser appen ber om på telefonen din for at funksjonen skal virke. 

Rapportering av svindel

  • For SMS: Videresend den mistenkelige SMS-en til 7726. 
  • For anrop:
    • Hold på meldingen du vil rapportere (hvis det er en logg over anrop). 
    • Trykk «Blokkér», deretter «Rapportér nettsøppel» og «OK». 
    • Alternativt kan du rapportere til politiet ved å ringe 02800, som beskrevet på nkom.no

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

KI - kunstig intelligens er tatt i bruk ved Sykehuset Telemark

Nye funn om eldre: –⁠ Over­raskende med så store utslag (kilde: VG)

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning