Svindelfrykt stopper oss fra å ta de viktige samtalene
Over 70 prosent av nordmenn tar ikke
telefonen når et ukjent nummer ringer, ifølge en undersøkelse gjort av Opinion.
Det kan føre til at man går glipp av viktige samtaler. Unngår du også å svare
når et ukjent nummer ringer?
Skrevet av Schibsted
Partnerstudio
Publisert 17. mars 2025
Kilde: Telenor
En ny jobbmulighet ringer fra
ukjent nummer.
«Vilde» tenker det er svindel.
Legen ringer fra ukjent
nummer.
«Kristian» tror det er telefonsalg.
Barnehagen ringer fra ukjent
nummer.
«Anne» orker ikke ny spørreundersøkelse.
I 2024 blokkerte Telenor over 54 millioner svindelanrop, noe som
tilsvarer over 1 million stoppede svindelforsøk i uken.
I tillegg stoppet Telia ca. 100 millioner svindelanrop
Likevel er det noen svindelanrop som slipper gjennom. Og det vises på
statistikken:
Over
halvparten av nordmenn sier de har opplevd forsøk på telefonsvindel, ifølge
Opinion.
Det siste året har det vært særlig mange svindelforsøk fra kriminelle
som har utgitt seg for å være fra kjente aktører som politiet, banken og
PayPal.
Pass på Paypal-svindel
- Paypal-svindel er anrop hvor du blir
ringt opp av en automatisk melding som forklarer at en bestilling er
feilregistrert på deg og at du må trykke «1» for at de skal hjelpe deg.
- Hvis du trykker «1», blir du satt over
til en «saksbehandler» som vil prøve å få tilgang til betalingskortene
dine for senere å misbruke eller stjele BankID-en din.
- Får du en slik telefonsamtale, bør du
legge på. Husk at du aldri må oppgi sensitiv informasjon på telefon.
Ikke
bare er det irriterende og skremmende å bli forsøkt svindlet, det kan også føre
til store finansielle tap.
Konsekvensen har blitt at det som en gang var vanlig praksis – å svare
når noen ringer deg – for mange har blitt erstattet med en skepsis eller frykt
for at det er en svindler i andre enden.
Ukjente anrop fører til mye
frustrasjon
Ikke bare har andelen svindelforsøk økt de siste årene – folk opplever
også svært pågående selgere, robot-anrop og markedsføring som plagsomt. Felles
for dem alle, er at de ringer fra ukjent nummer.
På nett finnes det flere eksempler på situasjoner hvor ukjente numre
fører til frustrasjon for både de som ringer, de som går glipp av viktige
samtaler – og de som irriterer seg over potensiell svindel:
Tråden
er anonymisert og gjengitt fra Reddit.
– Vi vet at folk opplever
en økt usikkerhet for å ta telefonen. Det er selvsagt forståelig når det er så
store mengder svindel, men det er også bekymringsverdig – og det kan i verste
fall få alvorlige konsekvenser.
— Bjørn Ingeborgrud, Head of Product i
Telenor.
– Hva hvis banken, budbilsjåføren eller barnehagen forsøker å få tak i
deg? Det er viktig at frykten for svindel ikke ødelegger for de viktige
samtalene, og her har også vi i Telenor et ansvar, fortsetter Ingeborgrud.
Lanserer tjeneste mot svindelanrop
Nå har Telenor lansert en ny
tjeneste kalt «Nummervarsel»,
som er inkludert i nye mobilabonnement fra teleselskapet. Som navnet tilsier,
blir du varslet dersom en potensiell svindler ringer deg.
Hva betyr det at et nummer
flagges med «ringer ofte og til mange» ?
Når du får et anrop med
varselet «ringer ofte og til mange» betyr det at nummeret
har et ringemønster vi anser som for pågående. Det kan være legitime aktører
bak nummeret, men vi anser det som sannsynlig at det er et uønsket anrop. Du
bestemmer selvsagt selv om du ønsker å ta telefonen eller ikke.
Bak nummeret kan det typisk skjule seg:
•Telefonsalg
•Robotsamtaler
•Spørreundersøkelser
•Vervekampanjer
•Ulike former for spam
Det er viktig å påpeke at du ikke blir varslet om alle slik anrop, det er kun telefonnumre med et for pågående ringemønster som flagges av oss.
Nyhet! Nå opplyser vi også om
utenlandske nummer
Vi ser at mange svindelmetoder
bruker utenlandske nummer der nummeret enten brukes for å skjule hvor svindelen
egentlig kommer fra, eller som bruker dyre, utenlandske nummer hvor hensikten
er å få brukeren til å ringe tilbake.
Det er selvsagt også mange
reelle årsaker til å ringe fra utenlandsk nummer. Det kan for eksempel være
kontakter du har i utlandet eller bedrifter med kontorer utenfor Norge.
Nummervarsel kommer derfor med informasjon om hvilket land et nummer kommer fra
slik at du enkelt kan vurdere om nummeret er fra et land du forventer kontakt
fra, eller om det er noe du bør være litt ekstra oppmerksom på.
SLIK SER DET UT:
Varselet dukker automatisk opp på skjermen din mens telefonen ringer, slik at
du enkelt kan avslå anropet.
Til tross for at Telenor allerede blokkerer
millioner av anrop de er sikre på er svindel, er det noen anrop som slipper
gjennom. Det er de såkalte «mistenkelige» anropene som nå blir flagget og
varslet.
Disse anropene kommer fra numre
som Telenor ikke kan vite med
Telia tilbyr «Svindelsperre», som er inkludert i alle
mobilabonnement og automatisk varsler og blokkerer svindelanrop. Du kan
også aktivere nummeroppslag i Telia-appen for privatkunder, og for å rapportere
svindelforsøk kan du sende mistenkelige SMS-er til 7726
Svindelsperre
- Hva
det er: En innebygd tjeneste som automatisk varsler og blokkerer
svindelanrop, og en automatisk talemelding advarer deg hvis du ringer et
utenlandsk nummer tilbake.
- Hvem
det gjelder: Inkludert i alle mobilabonnement
fra Telia.
- Hvordan det fungerer: Ingen apper eller nedlastinger er nødvendig; det er en
automatisk sikkerhetsløsning.
Nummeroppslag (i appen)
- Hva
det er: En funksjon som kan vises i appen for å gi deg informasjon
om anrop.
- Hvordan
aktivere:
- Gå
til «Min Profil» i appen.
- Velg
«nummeroppslag» og aktiver den typen varsel du ønsker.
- Godkjenn eventuelle tillatelser appen ber om på telefonen din for
at funksjonen skal virke.
Rapportering av svindel
- For SMS: Videresend den
mistenkelige SMS-en til 7726.
- For anrop:
- Hold på meldingen du vil rapportere (hvis det er en logg over
anrop).
- Trykk
«Blokkér», deretter «Rapportér nettsøppel» og «OK».
- Alternativt kan du rapportere til politiet ved å ringe 02800, som
beskrevet på nkom.no.
Kommentarer
Legg inn en kommentar