Fra Telenor: Advarer om ny svindelmetode: Slik kan kriminelle opprette abonnement i ditt navn
Vår sikkerhetsekspert varsler nå om en ny svindelmetode. Biter du på
agnet kan du bli brukt som mellomledd i omfattende SMS-svindel.
Skrevet av Redaksjonen Telenor
Publisert 3. oktober 2024
Alarmen gikk i Telenor på sensommeren.
– De fleste klarer vi å stoppe, men vi har dessverre over 80 tilfeller
hvor det har gått så langt at svindlerne har opprettet nye abonnement og
telefonnummer i ofrenes navn.
Det forteller Thorbjørn Busch, leder for sikkerhetsavdelingen Abuse, Fraud & Crime i Telenor Norge.
– Metoden er ikke ny. Det nye er at BankID-innloggingen brukes til å
kjøpe mobilabonnement og eSIM i ditt navn, fremfor å logge inn i nettbanken
din. Telefonnumrene som svindlerne oppretter blir igjen brukt til SMS-svindel,
også kjent som «smishing»,, og du blir dermed brukt som et uvitende mellomledd.
Folk som deler eller bruker BankID ukritisk blir
rammet.
Slik foregår svindelen
- Offeret
mottar en SMS fra et ukjent norsk mobilnummer. Innholdet er utformet for å
få offeret til å handle raskt. Det kan være med oppfordringer til å
bekrefte betalingsinformasjon.
- Offeret
klikker på lenken i SMS-en og blir ført til en falsk nettside som
etterligner en BankID-innlogging.
- På
den falske nettsiden blir offeret instruert til å starte en BankID-sesjon
ved å legge inn personnummeret sitt.
- Personnummeret
sendes til svindleren, som igjen bruker dette på «Telenor Mine sider» og
starter en BankID-sesjon.
- Offeret
godkjenner innloggingen på telefonen sin, uten å vite at det er svindleren
som prøver å logge inn.
- Med
denne godkjenningen får svindleren bestilt abonnement og eSIM i ditt navn.
- De
nye abonnementene blir deretter aktivert av kriminelle i flere europeiske
land, og brukes til å sende ut nye svindelmeldinger. Hensikten er å
manipulere nye ofre til å oppgi sin BankID, slik at kriminelle kan
opprette nye abonnementer og eSIM. Telenor mistenker også at de kriminelle
bruker BankID-en til å logge seg inn på offerets nettbank.
Sikkerhetsekspertens tips
– Denne metoden fungerer nesten som et virus, med rask spredning, forklarer Busch.
Han oppgir at Telenor har behandlet slike saker daglig de siste ukene.
Noen ganger blir de varslet for sent:
– Systemene våre plukker opp veldig mye, men vi er også avhengige av at
kundene rapporterer til oss om de har, eller mistenker å ha, opplevd noe
kriminelt knyttet til telefoni. Et tegn kan være at du får varsling om en
suspekt faktura du ikke kjenner igjen. Da oppfordrer jeg deg til å ta kontakt
med selskapet som har sendt fakturaen og banken din.
Busch har også et tips til hvordan man kan sikre seg bedre:
– Logg inn med BankID fra selskapets nettside
eller app, ikke via lenker. Se at BankID-innloggingsvinduet og
navnet som står der, matcher stedet
hvor du forsøker å logge inn.
Svindlerne rekrutterer på
Snapchat
I finanssektorene har man sett tilfeller av bankkunder som har vært
villige til å bruke egen konto for å ta imot kriminelle penger, for deretter å
flytte dem videre til en tredje konto. «Pengemuldyr», som de kalles, beholder
en andel av pengebeløpet som betaling. Telenor ser nå forsøk på å rekruttere
«telemuldyr».
– I sommer fikk vi tilsendt, via tipsfunksjonen på telenor.no, et eksempel på åpen
rekruttering på Snapchat, forteller Busch.
Han sier at fenomenet med å rekruttere unge mennesker til digitale
kriminelle formål er en skummel utvikling.
– De kriminelle tilbyr unge betaling for å bistå dem med abonnement,
testing og utsendelse av svindel-SMS-er. Dette gjør dem medskyldige i
distribusjonen av ulovlige meldinger, og de kan holdes ansvarlige for de
kriminelle handlingene som utføres via abonnementet. De fristes av raske penger
uten at de kjenner til de juridiske konsekvensene, sier Busch.
Busch sier at dette foreløpig ikke har etablert seg som en trend, men
at Telenor frykter fenomenet kan oppstå hvis det blir vanskeligere å nå gjennom
med svindel-SMSer på andre måter.
Ofre opplever å ikke få
erstatning
Det har de siste årene vært flere tilfeller av banksvindler hvor ofrene
ikke får erstatning.
– Norge er bygget rundt BankID. BankID er mer enn bare et verktøy for
digital identifikasjon og autentisering. Det er en digital signatur som hele
vårt samfunn stoler på, fra nettbanktjenester og offentlige registre, til
private tjenester. Når nordmenn daglig gir fra seg BankID via en falsk SMS
eller et svindelanrop, settes hele systemet i fare, sier Busch.
Telenor jobber med å forhindre uautorisert og ondsinnet bruk av
SMS-tjenester og digital infrastruktur. Disse tiltakene omfatter strengere
kontroll over hva som er tillatt å sende, og kan innebære alt fra grundigere
kontroll av unormal trafikk, til restriksjoner på visse typer meldinger.
– I tillegg overvåker vi registreringen av nye abonnementer og uvanlige
trafikkmønstre, og sperrer raskt abonnementer som mistenkes for å bli brukt til
kriminelle formål. Til tross for våre tiltak, som har positiv effekt, tilpasser
kriminelle seg kontinuerlig og finner nye metoder. Når vi lukker en dør, finner
de en annen – dette er svindelens evige kretsløp, som Telenor og andre jobber
med å bekjempe hver eneste dag.
Kommentarer
Legg inn en kommentar