Slik setter du opp autosvar i Gmail og Outlook

 


Hvis du skal på ferie eller bare er borte fra maskinen en stund, er det lurt å sette opp autosvar i e-postprogrammet. Her ser du hvordan.

Av Martin Lorentsen Komputer for alle 6. september 2024

Hvis du er fraværende for en periode, for eksempel hvis du skal på ferie og vil ha fred for e-post mens du slapper av, kan det være lurt å informere dem som sender deg e-post, om at du ikke er tilgjengelig.

Det gjør du med et autosvar.

Autosvar er en funksjon i e-posttjenester som automatisk sender en forhåndsvalgt melding til avsendere som kontakter deg når du er borte fra innboksen.

I både Gmail og Hotmail, også kjent som Outlook, er det lett å sette opp en slik melding, slik at du kan nyte tiden borte fra skjermen uten å bekymre deg for ubesvarte e-poster.

Bare husk å deaktivere autosvar når du er tilbake, slik at folk vet at du er tilgjengelig igjen.

**LES OGSÅ:Derfor bør du ha en ekstra e-postadresse

Slik lager du autosvar i Outlook

Hvis du bruker Outlook, også kjent som Hotmail, kan du opprette et autosvar for en periode eller et fast autosvar.

Du kan også velge om svaret skal sendes til alle som skriver til deg, eller bare til de kontaktene du selv har lagt til.

Slik gjør du:

  1. Klikk på tannhjulet øverst til høyre.
  2. Velg kategorien E-post ytterst til venstre.
  3. Klikk på Autosvar.
  4. Klikk på Aktiver autosvar.
  5. Hvis funksjonen bare skal være aktivert for en periode, setter du markering ved Send bare svar i en periode og velger perioden.
  6. Skriv autosvaret i skrivefeltet.
  7. Hvis autosvaret bare skal sendes til kontakter du selv har lagt til, setter du markering ved Send kun svar til kontakter. Hvis ikke lar du feltet være.
  8. Til slutt klikker du på knappen Lagre nederst til høyre.

**LES OGSÅ:Forvirret? Outlook skifter navn

Slik lager du autosvar i Gmail

Det er lett å opprette autosvar i Gmail, enten det er permanent eller bare er gyldig for en periode. Du kan også velge at autosvaret kun skal sendes til kontakter du har lagt til.

Slik gjør du:

  1. Åpne Gmail, og klikk på tannhjulet i øverste høyre hjørne.
  2. Velg Se alle innstillinger.
  3. Under fanen Generelt blar helt ned på siden.
  4. Klikk i feltet ved Autosvar er aktivert.
  5. Ved Første dag angir du fra når autosvaret skal være aktivt.
  6. Klikk ved Siste dag og velg en sluttdato, hvis det er aktuelt.
  7. Du kan velge et emne for autosvaret ved Emne og for eksempel skrive "Jeg er på ferie”.
  8. I feltet under Melding skriver du selve autosvaret.
  9. Sett hake ved Send bare svar til personer i kontaktlisten, hvis du bare vil sende autosvaret til kontaktene dine.
  10. Til slutt klikker du på Lagre endringer.

**LES OGSÅ:Slik oversetter du e-post i Gmail

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023