Ny svindelmetode øker – slik kan du bli lurt

 


Sverre Wedøe Nodland og Ingvill Drægni, journalister TV2

Stadig flere Finn-brukere blir forsøkt lurt av utspekulerte svindlere. Her er tegnene du må se opp for

De siste årene har du kanskje sett reklamer fra nettstedet Finn.no angående Fiks ferdig. 

En funksjon hvor du kan kjøpe og selge varer uten å reise deg fra sofaen.

«Med Fiks ferdig skjer betaling og frakt i ett klikk. Ganske mye enklere, raskere – og veldig mye tryggere!»

Slik beskriver Finn den digitale løsningen. 

Men i det siste har svindlere klart å bruke funksjonen til å lure flere Finn-brukere. 

Så enkelt kan du bli lurt

TV 2 har den siste tiden fått flere henvendelser fra personer som er svindlet gjennom Finn.no. 

Det bekrefter bedriften selv. 

– Vi har nylig oppdaget en økning i svindelforsøk rettet mot brukere som har annonser på Finn, svarer pressekontakt i Finn, Linda Glomlien, til TV 2.

Svindelen går ut på at man utgir seg for å være interesserte kjøpere eller at de utgir seg for å jobbe for Finn, forklarer hun. 

Glomlien påpeker at de tar dette alvorlig og at de jobber hver dag for å identifisere ulike type svindel og gjør det de kan fra sin side for å forhindre svindel. 

– Fiks ferdig er fortsatt en trygg tjeneste som det settes stor pris på av brukerne våre.

Pressekontakten har ikke tall på hvor stor økningen er, men ønsker at de som har blitt utsatt for slik type svindel, rapporter det inn til Finn. 

– Et tegn på at noe er galt

Svindlerne skal bruke avanserte metoder der de forsøker å gjette epostadresser basert på Finn-visningsnavn, og sender deretter epost til disse basert på visningsnavn og de mest vanlige domene brukt på epost.

Men her bør varsellampen begynne å blinke, ifølge Glomlien.

– Denne type svindel foregår utenfor vår tjeneste. Finn gir ikke ut eposten til våre brukere, så dersom du får en epost fra en annen bruker vil dette være et tegn på at noe er galt. 

For informasjon om Fiks ferdig skjer i meldingstjenesten til Finn, og det blir ikke sendt ut epost vedrørende dette. 

– Det er ALDRI noen grunn til å ta dialogen ut av meldingstråden på Finn, forteller hun videre.

 Dermed kommer hun med et tips til brukerne.

– For å redusere risikoen, anbefaler vi at brukere sjekker om visningsnavnet på Finn er lett å koble til epostadressen og eventuelt endrer dette.

Og et eksempel på hva som ikke er lurt.

– Hvis visningsnavnet ditt er «oleolesen», er det ikke bra å ha dette som visningsnavn på Finn-brukeren. Gå inn på kontoen og endre visningsnavnet til det man vil.

Tillit er avgjørende

Ekspert mot digital svindel og seniorrådgiver i Nasjonal kommunikasjons­myndighet, Johannes Vallesverd, mener slike svindelforsøk er alvorlig. 

– Digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem som både bidrar til å finansiere kriminelle nettverk, rammer enkeltmennesker og tilliten vi som befolkning har til teknologi og hverandre, sier Vallesverd.


EKSPERT: Vallesverd er også leder for ekspertgruppen mot digital svindel. Foto: Nasjonal kommunikasjons­myndighet

Nye tall fra Økokrim viser at innbyggere i Norden ble svindlet for 9 milliarder norske kroner i digitale kanaler i fjor.

– Dette viser at svindlere går dit det er mest å tjene. Samtidig ser vi at det er vanlig for svindlere å bruke etablerte merkenavn eller myndigheter som ofte har høy tillit i befolkningen. 

– Misbruk av disse vil bidra til at vi stoler mindre på hverandre, legger han til.

Han mener det er synd siden tillit til digitale tjenester er helt avgjørende og fordi man er avhengige av å bruke teknologi for å løse fremtidens samfunnsutfordringer. 

Sikre deg selv

Vallesverd mener myndigheter og aktører kan gjøre mye for å forebygge svindelforsøk. 

Likevel ramser han opp flere tips til hvordan du kan sikre deg selv bedre:

·                Aldri del BankID, passord eller sensitive personopplysninger. Dette gjelder uansett hvem som spør.

·                Er det skrivefeil eller rare formuleringer i SMSen eller lenken? Da må varsellampen blinke!

·                Være forsiktig med å klikke på lenker i SMS og på epost. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken eller bruk App.

·                Avslutt mistenkelige samtaler uansett om de kommer på mobil eller på Messenger eller lignende. 

Avslutningsvis anbefaler Vallesverd alle til å rapportere inn svindelforsøk.

– Dersom du blir utsatt for svindel, så må du kontakte politiet, banken og gjerne også mobilselskapet eller aktøren som svindlere har utnyttet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023