Hvordan oppdage en falsk annonse på nettet
Internett og sosiale medier er fulle av falske annonser som tar deg til svindelsider der du risikerer å bli fralurt både penger og personopplysninger. Her viser vi hvordan du gjenkjenner de farlige annonsene.
15. januar 2024 av Martin Lorentsen Komputer For Allw
Hvis du har vært på sosiale medier som Facebook
eller X (tidligere Twitter), har du sikkert sett reklame for både det ene og
det andre.
De fleste annonsene er reelle og reklamerer for
ekte produkter eller tjenester, men det er også mange falske annonser på
nettet.
I løpet av de siste månedene har dette blitt mer
og mer utbredt på sosiale medier, og det er særlig annonser for kryptovaluta
som dukker opp. Disse annonsene er vanligvis laget av svindlere som utelukkende
vil lure til seg penger.
Men hvordan vet du om en annonse er falsk og kan
føre deg til en svindelside?
I denne artikkelen viser vi syv tegn du bør se
etter når du ser en annonse på nettet.
LES OGSÅ: Slik avslører du en e-postsvindel
1. Det er for godt til å være sant
De falske annonsene har nesten alltid et vanvittig
godt tilbud.
Det kan for eksempel være absurd lave priser på
ellers dyre produkter som Ray-Ban-briller eller iPhoner. Andre ganger kan det
være tilbud på verdifull kryptovaluta.
Svindlere kan også utgi seg for å være legitime
bedrifter og reklamere for gratis produkter.
Det sies at hvis et tilbud virker for godt til å
være sant, så er det nok også det. Og det gjelder i høyeste grad for falske
annonser.
Les også: Slik handler du trygt på nettet
2. Det tilbys investeringstips
I redaksjonen ser vi ofte at falske annonser og
nyheter på sosiale medier er basert på investeringstips fra forskjellige
personer.
Det kan for eksempel være en ungdom som angivelig
har sagt i et tv-program at vedkommende har tjent mye penger på kort tid.
Ofte er eksemplene svindlerne trekker frem, også
kjente personer. I slike tilfeller bruker de en kjent og vellykket person som
lokkemiddel for å få deg til å klikke på lenken. Petter Stordalen er for
eksempel ofte blitt misbrukt av svindlere i falske annonser på Facebook, der
skuespilleren sjenerøst deler sine investeringsråd.
Det er svindel.
FACEBOOK-SVINDEL:
Hvis du ser innlegg som dette, der Petter
Stordalen (eller en hvilken som helst annen kjendis), angivelig kan hjelpe deg
med å tjene raske penger, er det svindel. I dette tilfellet bør også
nettadressen i innlegget få varsellampene til å lyse blodrødt.
3. Sjekk avsenderen
Sjekk alltid avsenderen på annonser. Hvis den
tilhørende koblingen ser mystisk ut og for eksempel ikke begynner med
"https://", bør alarmklokkene ringe.
Hvis annonsen er basert på en nyhetsartikkel, bør
du sjekke hvilket medium som angivelig har omtalt nyheten om produktet i
annonsen. Hvis navnet på mediet høres ut som noe oppdiktet, er det
sannsynligvis svindel.
Hvis troverdige medier som NRK eller TV2 står som
avsender, bør du gjøre et Google-søk med mediet og søkeordene fra annonsen. Får
du ikke får opp noe, er det svindel.
Det er generelt alltid lurt å sjekke avsenderen av
annonsen på Google. Hvis det er et svindelselskap som står bak, er det gjerne
andre som har advart mot selskapet tidligere.
LES OGSÅ: Slik sjekker du om en nettside er sikker
4. Sjekk språket
Språket i annonsene kan også avsløre om de er
falske. Stave- og grammatikkfeil kan tyde på at det er utenlandske svindlere
som står bak den falske annonsen eller nyheten, og at de har brukt
oversettelsesverktøy for å lage annonsen.
De færreste selskaper har stavefeil eller feil
ordstilling i annonsene sine. Husk at det er en annonse for selskapet, så den
må være korrekt.
I falske annonser vil svindlere ofte prøve å
presse deg til å kjøpe produktet. Hvis uttrykk som "få pengene
tilbake" eller "tidsbegrenset tilbud" og lignende dukker opp i
en annonse som allerede virker tvilsom, er det nok et tegn på svindel.
LES OGSÅ: Kjærlighetssvindel: Slik blir du
lurt på nettet
5. Sjekk haker og anmeldelser
På Facebook, Instagram og X kan profiler
verifiseres ved at det står en hake ved siden av profilnavnet. Dette er ingen
garanti for at personene bak profilen ikke vil deg noe vondt, men det er en
indikasjon på at de har ærlige hensikter.
Hvis profilen ikke har en hake, er det mer
sannsynlig at det er svindlere som står bak. Hvis selskapet også har mange
dårlige anmeldelser, bør du skygge banen.
Det samme gjelder hvis avsenderen av annonsen har
uforholdsmessig mange gode anmeldelser med samme ordlyd. Da er det mulig at det
er roboter eller selskapet selv som står bak "skrytet".
6. Sjekk bildene
Et bilde sier som kjent mer enn tusen ord, og 9 av
10 ganger inneholder annonser i sosiale medier et bilde, en logo eller en
video.
Svindlerne blir stadig flinkere til å etterligne
det visuelle uttrykket til kjente og pålitelige selskaper, men det er fortsatt
små ting ved en logo eller et bilde som ikke ser riktig ut.
Skrifttypen kan for eksempel være litt annerledes
enn den det virkelige selskapet pleier å bruke. Det kan også være at bildet er
litt for redigert eller virker malplassert med tanke på innholdet i annonsen.
7. Les kommentarer
På sosiale medier kan du alltid lese kommentarene
til et innlegg, med mindre avsenderen har valgt å blokkere den muligheten.
Hvis du lurer på innholdet i en annonse eller
artikkel, er det en god idé å lese kommentarene til innlegget. Der vil andre
brukere som regel advare hvis de kjenner noen som har blitt svindlet, eller som
selv har latt seg lure.
Hvis du ikke ser noen kommentarer i det hele tatt,
kan det også være et tegn på at svindlerne ikke ønsker negativ omtale.
LES OGSÅ: Ny svindel: Forsiktig når du selger
ting på nettet
Kommentarer
Legg inn en kommentar