Hvordan oppdage en falsk annonse på nettet

 

Internett og sosiale medier er fulle av falske annonser som tar deg til svindelsider der du risikerer å bli fralurt både penger og personopplysninger. Her viser vi hvordan du gjenkjenner de farlige annonsene.

15. januar 2024 av Martin Lorentsen  Komputer For Allw

Hvis du har vært på sosiale medier som Facebook eller X (tidligere Twitter), har du sikkert sett reklame for både det ene og det andre.

De fleste annonsene er reelle og reklamerer for ekte produkter eller tjenester, men det er også mange falske annonser på nettet.

I løpet av de siste månedene har dette blitt mer og mer utbredt på sosiale medier, og det er særlig annonser for kryptovaluta som dukker opp. Disse annonsene er vanligvis laget av svindlere som utelukkende vil lure til seg penger.

Men hvordan vet du om en annonse er falsk og kan føre deg til en svindelside?

I denne artikkelen viser vi syv tegn du bør se etter når du ser en annonse på nettet. 

LES OGSÅ: Slik avslører du en e-postsvindel

1. Det er for godt til å være sant

De falske annonsene har nesten alltid et vanvittig godt tilbud.

Det kan for eksempel være absurd lave priser på ellers dyre produkter som Ray-Ban-briller eller iPhoner. Andre ganger kan det være tilbud på verdifull kryptovaluta.

Svindlere kan også utgi seg for å være legitime bedrifter og reklamere for gratis produkter.

Det sies at hvis et tilbud virker for godt til å være sant, så er det nok også det. Og det gjelder i høyeste grad for falske annonser.

Les også: Slik handler du trygt på nettet

2. Det tilbys investeringstips

I redaksjonen ser vi ofte at falske annonser og nyheter på sosiale medier er basert på investeringstips fra forskjellige personer.

Det kan for eksempel være en ungdom som angivelig har sagt i et tv-program at vedkommende har tjent mye penger på kort tid.

Ofte er eksemplene svindlerne trekker frem, også kjente personer. I slike tilfeller bruker de en kjent og vellykket person som lokkemiddel for å få deg til å klikke på lenken. Petter Stordalen er for eksempel ofte blitt misbrukt av svindlere i falske annonser på Facebook, der skuespilleren sjenerøst deler sine investeringsråd.

Det er svindel.



FACEBOOK-SVINDEL:

Hvis du ser innlegg som dette, der Petter Stordalen (eller en hvilken som helst annen kjendis), angivelig kan hjelpe deg med å tjene raske penger, er det svindel. I dette tilfellet bør også nettadressen i innlegget få varsellampene til å lyse blodrødt.

3. Sjekk avsenderen

Sjekk alltid avsenderen på annonser. Hvis den tilhørende koblingen ser mystisk ut og for eksempel ikke begynner med "https://", bør alarmklokkene ringe.

Hvis annonsen er basert på en nyhetsartikkel, bør du sjekke hvilket medium som angivelig har omtalt nyheten om produktet i annonsen. Hvis navnet på mediet høres ut som noe oppdiktet, er det sannsynligvis svindel.

Hvis troverdige medier som NRK eller TV2 står som avsender, bør du gjøre et Google-søk med mediet og søkeordene fra annonsen. Får du ikke får opp noe, er det svindel.

Det er generelt alltid lurt å sjekke avsenderen av annonsen på Google. Hvis det er et svindelselskap som står bak, er det gjerne andre som har advart mot selskapet tidligere.

LES OGSÅ: Slik sjekker du om en nettside er sikker

4. Sjekk språket

Språket i annonsene kan også avsløre om de er falske. Stave- og grammatikkfeil kan tyde på at det er utenlandske svindlere som står bak den falske annonsen eller nyheten, og at de har brukt oversettelsesverktøy for å lage annonsen.

De færreste selskaper har stavefeil eller feil ordstilling i annonsene sine. Husk at det er en annonse for selskapet, så den må være korrekt.

I falske annonser vil svindlere ofte prøve å presse deg til å kjøpe produktet. Hvis uttrykk som "få pengene tilbake" eller "tidsbegrenset tilbud" og lignende dukker opp i en annonse som allerede virker tvilsom, er det nok et tegn på svindel.

LES OGSÅ: Kjærlighetssvindel: Slik blir du lurt på nettet

5. Sjekk haker og anmeldelser

På Facebook, Instagram og X kan profiler verifiseres ved at det står en hake ved siden av profilnavnet. Dette er ingen garanti for at personene bak profilen ikke vil deg noe vondt, men det er en indikasjon på at de har ærlige hensikter.

Hvis profilen ikke har en hake, er det mer sannsynlig at det er svindlere som står bak. Hvis selskapet også har mange dårlige anmeldelser, bør du skygge banen.

Det samme gjelder hvis avsenderen av annonsen har uforholdsmessig mange gode anmeldelser med samme ordlyd. Da er det mulig at det er roboter eller selskapet selv som står bak "skrytet".

Du kan leser mer om verifiserte kontoer på Facebook og Instagram her. Der ser du også hvordan du kan betale for å få den blå haken.

6. Sjekk bildene

Et bilde sier som kjent mer enn tusen ord, og 9 av 10 ganger inneholder annonser i sosiale medier et bilde, en logo eller en video.

Svindlerne blir stadig flinkere til å etterligne det visuelle uttrykket til kjente og pålitelige selskaper, men det er fortsatt små ting ved en logo eller et bilde som ikke ser riktig ut.

Skrifttypen kan for eksempel være litt annerledes enn den det virkelige selskapet pleier å bruke. Det kan også være at bildet er litt for redigert eller virker malplassert med tanke på innholdet i annonsen.

7. Les kommentarer

På sosiale medier kan du alltid lese kommentarene til et innlegg, med mindre avsenderen har valgt å blokkere den muligheten.

Hvis du lurer på innholdet i en annonse eller artikkel, er det en god idé å lese kommentarene til innlegget. Der vil andre brukere som regel advare hvis de kjenner noen som har blitt svindlet, eller som selv har latt seg lure.

Hvis du ikke ser noen kommentarer i det hele tatt, kan det også være et tegn på at svindlerne ikke ønsker negativ omtale.

LES OGSÅ: Ny svindel: Forsiktig når du selger ting på nettet

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Nye funn om eldre: –⁠ Over­raskende med så store utslag (kilde: VG)

Kort fortalt: Hva er KI?