Falske reklamer på Facebook

Publisert 16.02.2024 Oppdatert 19.02.2024  Seniornett Norge

For deg som er aktiv på Facebook går det ikke lang tid mellom hver reklame du ser. Dessverre har vi den siste tiden sett en eksplosjon av falske reklamer. Hvordan skal du se hva som er ekte og hva som er falskt?

Hvis du starter med å se hvem som har lagt ut innlegget, kan du noen ganger få en anelse om at dette ikke stemmer. I bildet under ser du at avsender er Masti Tv Fun, det ser ikke ut som en normal konto, det er den nok ikke heller. De bruker ord som «tragiske slutten», «sjokkerte» og forsøker med det å få deg til å klikke inn saken.

Skjermdump av toppen på en falsk Facebook-annonse

 I lenken bildet leder til ser vi at det står en lang og helt ukjent lenkeadresse. Den ser ikke ut til å være en lenke til en norsk side, selv om teksten i bildet er på norsk.

 

Skjermdump av hel Facebookannonse som forsøker å lure oss.

 Hvis du klikker inn på bildet (Ikke gjør det, vi gjør det for deg) vil du se at de som har lagt ut dette har laget en falsk side som skal se ut som nettavisen.

Skjermdump av falsk nettside som forsøker å se ut som Nettavisen

 Adressen du ser i adressefeltet, er i hvert fall ikke Nettavisens. Dette er et dårlig forsøk på å selge deg bitcoin. Hvis du går på den, vil du nok heller ikke se noe til en eneste bitcoin, men derimot få tømt bankkontoen din for et stort beløp eller igangsatt et abonnement som du ikke vil ha.

Hvordan se om en nettannonse er falsk?

Her er noen kjennetegn ved falske annonser.

  • Hvis det som skrives i annonsen virker som om det er tøv eller oppsiktsvekkende og du ikke har sett noe om det i nyhetene tidligere.
  • Hvis den som legger det ut ikke stemmer overens med den de forsøker å få det til å se ut som. Som i eksempelet over der svindlerne forsøker å få siden til å se ut som Nettavisen.
  • Hvis du kommer til en lang historie som ender opp i at du skal kjøpe bitcoin.
  • Hvis språket er dårlig.
  • Hvis det er kjendiser som blir misbrukt i annonsen.

“Norske” nettbutikker som sender varer fra utlandet

Den siste tiden har det også dukket opp mange “norske” nettbutikker. De utgir seg for å være butikker med lange tradisjoner og som dessverre nå må legge ned. Tilbudene er fantastiske, gjerne 90 prosent rabatt. Ulempen er at kontoret til disse butikkene ligger ofte i Kina eller andre land i Asia. Det gjør at retur av varer eller reklamasjoner blir vanskelige eller umulig. Det er slett ikke sikker du får varene heller, men bare får betale.

Det du skal se etter her er om de oppgir et telefonnummer i utlandet og en kontoradresse. Dersom de ikke oppgir noen av delene og heller ikke et norsk organisasjonsnummer, anbefaler vi å ligge langt unna disse butikkene.

Hvordan skal jeg da vite om en annonse er ekte?

Husk å vær skeptisk og kritisk til det du leser av annonser på nettet. Det er viktig å praktisere god kildekritikk når vi bruker internett.  Det er fristende å skrive at du alltid skal være skeptisk til annonser og sponsede sider på Facebook, men så enkelt er det ikke. Det finnes norske seriøse selskaper som annonserer på Facebook, men de drukner fort i alle de useriøse.

I bildet under ser vi en sponset annonse som er ekte. Du kan se at venner har likt siden og dette kan være et godt tegn. Navnene deres er «utvisket» i denne artikkelen. Hvis du klikker på annonsen vil den sende deg til en norsk nettside, det er et godt tegn, men ikke alltid nok. Det trekker litt ned at de roper ut at dette er et godt kjøp, men 40 prosent avslag er ikke et helt urealistisk tilbud. Hadde tilfellet vært 70-90 prosent rabatt ville forhåpentligvis de fleste av oss tenkt at dette var et tilbud som er for godt til å være sant.

Skjermdump av en ekte Facebookannonse

For artikkelens skyld har vi besøk nettsiden til Olympia Sport uten å trykke via annonselenken og funnet akkurat denne skoen til 40prosent avslag i nettbutikken deres. På den måten har vi praktisert kildekritikk for å forsøke skille mellom falske og ekte annonser.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023