Selgere skal ikke ringe deg med vanlig mobilnummer - ber bransjen stramme inn
Callsentre og virksomheter som driver med salg, markedsføring eller opinionsundersøkelser får ikke bruke 8-sifrede mobilnumre for å ringe deg. - Viktig for tilliten til norske numre, sier seksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Inger Vollstad.
Foto: Gunstein
Myre, Nkom
20.11.2025
For å øke
svarprosenter har selgere i en lengre periode brukt vanlige
mobilnumre for salg- og markedsføringssamtaler. Dette bryter med
regelverket, og derfor har Nkom sendt ut en presisering til aktører i
mobilmarkedet som deler ut mobilnumre
- Vanlige
mobilnumre skal ikke brukes av callsentre. Når mobilnumre i økende grad brukes
til salg og markedsføring, svekkes tilliten til norske numre og skepsisen blant
folk øker. I tillegg er antallet norske mobilnumre begrenset, sier Vollstad.
Med callsenter menes
virksomheter som driver omfattende telefonbasert aktivitet for salg,
markedsføring og innhenting av informasjon.
Disse
virksomhetene må fra nå benytte 5-sifrede nummer, 815-spesialnummer eller
fasttelefonnummer.
For få mobilnummer
- Det
finnes ikke et ubegrenset antall med norske telefonnumre, og vi må derfor sørge
for at de brukes klokt. Vi mener at dagens praksis bryter med regelverket, og
vi ber nå bransjen rydde opp, sier Vollstad.
Hun sier
videre:
- Vi ser
at enkelte callsentre ofte bytter mobilnummer for å unngå filtre og
blokkeringer. Det er ikke en praksis vi ønsker, og derfor setter vi nå ned
foten.
Dette
er Nkoms vurdering
Mobilnummer
skal brukes til mobiltelefontjeneste med tilleggstjenester jf.
nummerforskriften § 3 bokstav g. Å bruke et mobilnummer som visningsnummer i
omfattende salgs- eller markedsføringssamtaler faller utenfor
bruksområdet.
Mobilnummer
er en begrenset samfunnsressurs. Nkom erfarer
at callsenteraktører bytter nummer hyppig for å omgå filtre og
blokkeringer. Dette gir bruk som ikke er i samsvar med kravene i
nummerforskriften § 5 andre ledd om at nummerressursene skal brukes på en
effektiv og ressursbesparende måte.
Dette svekker også tilliten
til ressursen og kan påvirke digital sikkerhet og innovasjon.
Derfor har Nkom valgt
å gå ut med en ny presisering da dagens praksis bryter med
regelverket.
Kommentarer
Legg inn en kommentar