Fikk aldri klærne: Ann Kristin ble lurt av falsk nettbutikk

Ann-Kristin arbeider på bærbar PC i et lyst stueinteriørHANDLER PÅ NETT: Ann-Kristin Kolberg holdt på å la seg lure to ganger.

Ann-Kristin Kolberg (52) i Trondheim røk på en netthandel-svindel, uten å forstå det før mange dager senere.

Kilde: Telenor

Hun satt hjemme i leiligheten sin, på WiFi, da hun ble en av 1,2 millioner nordmenn som er svindlet på nett.

Ann-Kristin ble fristet av et nytt antrekk, en bukse og en bluse, og på impuls dro hun fram kortet. Hun fant «klesbutikken i Oslo» på sosiale medier.

– Jeg bestilte noen klær som var fantastisk billige og så bra ut. Det pirret nysgjerrigheten. Klesbutikken så norsk ut og informasjonen der var bra. Jeg tenkte «dette må prøves».

– Jeg bestilte og betalte, men fikk ikke noen pakke, sier Ann-Kristin.

Skit forbanna

Hun purret og plutselig forsvant hele nettsiden. Da innså hun at pengene var tapt, en drøy tusenlapp. Selv om summen var liten, var ergrelsen stor.

– Jeg ble skit forbanna på meg selv, som vi sier i Trøndelag. Følelsen av å bli lurt trill rundt og at de har informasjon på meg. Jeg kjenner det i magen, sier Ann-Kristin.

Ann-Kristin er universitetsansatt. Likevel gikk hun på limpinnen på nytt i vår. Da klarte hun å stoppe kjøpet, på en ny svindelside, og skaden ble bare en telefon til banken for et nytt kort.

– Jeg føler meg ganske oppegående, men blir frustrert og irritert av sånt som dette. Jeg tror jeg er forsiktig, men blir lurt lell.

Telenor-ekspert Wilkens slår fast at Ann-Kristins opplevelser er tradisjonell nettsvindel.

Falske nettbutikker er veldig vanlig, det florerer av alle slag. Det finnes mange falske nettsider på sosiale medier, men de dukker også opp via søkemotorer, hvis du prøver å finne en merkevare.

Overbevisende 

Han forteller at svindlerne tilpasser svindel-sider når IP-adressen avslører at vi sitter i Norge. Dermed ser alt korrekt ut, med norsk språk og norske kroner.

– Alt ser tilsynelatende greit ut, og det ser overbevisende ut. Derfor blir folk lurt på sosiale medier og via annonser. 

SOSIALE MEDIER: Kolberg var på en kjent SoMe-app, på mobilen via WiFi, da hun ble svindlet hjemme.

– Hva kjennetegner svindelsidene for netthandel?

– Hvis du er ute etter kjente merkevarer, dukker det opp mange falske nettbutikker som tilbyr det. Da kan prisen være en fjerdedel, og det er ofte et begrenset tilbud. Det er typisk for svindel at de prøver å gi inntrykk av at du må handle raskt og ikke tenke så mye. 

 

3 faresignaler om netthandelsvindel

  1. Den kjente merkevaren selges til en absurd lav pris.
  2. Du har aldri hørt om nettbutikken, og den har ikke kontaktinformasjon og velkjent betalingsløsning.
  3. Du fikk høre om den via en annonse i sosiale medier / nettside eller etter søk på nettet etter en merkevare.

Svindlernes favorittland

En ekstra faktor gjør nordmenn mer utsatte: Wilkens mener Norge er blitt svindlernes favorittland.

– Ja, det vil jeg nok si, uten at jeg har direkte tall på det. Det er høy grad av tillit blant norske forbrukere, sier han og fortsetter:

– I Norge er vi vant til at det er uformelt. Det er ikke alltid vi spør om kvittering når vi kjøper noe eller ber om skriftlig avtale. Det er mye tillitsbasert, med muntlige avtaler, hos nordmenn. Det liker svindlere, når folk er litt naive og godtroende. Og så har vi masse penger målt mot andre land.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

KI - kunstig intelligens er tatt i bruk ved Sykehuset Telemark

Nye funn om eldre: –⁠ Over­raskende med så store utslag (kilde: VG)