Fikk aldri klærne: Ann Kristin ble lurt av falsk nettbutikk
HANDLER
PÅ NETT: Ann-Kristin Kolberg holdt på å la seg lure to ganger.
Ann-Kristin Kolberg (52) i
Trondheim røk på en netthandel-svindel, uten å forstå det før mange dager
senere.
Kilde: Telenor
Hun satt hjemme i leiligheten sin, på WiFi,
da hun ble en av 1,2 millioner nordmenn som er svindlet på nett.
Ann-Kristin ble fristet av et
nytt antrekk, en bukse og en bluse, og på impuls dro hun fram kortet. Hun fant
«klesbutikken i Oslo» på sosiale medier.
– Jeg bestilte noen klær som
var fantastisk billige og så bra ut. Det pirret nysgjerrigheten. Klesbutikken
så norsk ut og informasjonen der var bra. Jeg tenkte «dette må prøves».
– Jeg bestilte og betalte, men fikk ikke noen pakke, sier
Ann-Kristin.
Skit forbanna
Hun purret og plutselig
forsvant hele nettsiden. Da innså hun at pengene var tapt, en drøy tusenlapp.
Selv om summen var liten, var ergrelsen stor.
– Jeg ble skit forbanna på meg selv, som vi
sier i Trøndelag. Følelsen av å bli lurt trill rundt og at de har informasjon
på meg. Jeg kjenner det i magen, sier Ann-Kristin.
Ann-Kristin er
universitetsansatt. Likevel gikk hun på limpinnen på nytt i vår. Da klarte hun
å stoppe kjøpet, på en ny svindelside, og skaden ble bare en telefon til banken
for et nytt kort.
– Jeg føler meg ganske oppegående, men blir
frustrert og irritert av sånt som dette. Jeg tror jeg er forsiktig, men blir
lurt lell.
Telenor-ekspert Wilkens slår
fast at Ann-Kristins opplevelser er tradisjonell nettsvindel.
Falske nettbutikker er veldig vanlig, det florerer av alle slag. Det
finnes mange falske nettsider på sosiale medier, men de dukker også opp via
søkemotorer, hvis du prøver å finne en merkevare.
Overbevisende
Han forteller at svindlerne
tilpasser svindel-sider når IP-adressen avslører at vi sitter i Norge. Dermed
ser alt korrekt ut, med norsk språk og norske kroner.
– Alt ser tilsynelatende greit
ut, og det ser overbevisende ut. Derfor blir folk lurt på sosiale medier og via
annonser.
SOSIALE MEDIER: Kolberg var på en kjent SoMe-app, på mobilen via WiFi, da hun ble svindlet hjemme.
– Hva kjennetegner svindelsidene for
netthandel?
– Hvis du er ute etter kjente
merkevarer, dukker det opp mange falske nettbutikker som tilbyr det. Da kan
prisen være en fjerdedel, og det er ofte et begrenset tilbud. Det er typisk for
svindel at de prøver å gi inntrykk av at du må handle raskt og ikke tenke så
mye.
3 faresignaler om netthandelsvindel
- Den kjente merkevaren selges til en
absurd lav pris.
- Du har aldri hørt om nettbutikken, og
den har ikke kontaktinformasjon og velkjent betalingsløsning.
- Du fikk høre om den via en annonse i
sosiale medier / nettside eller etter søk på nettet etter en merkevare.
Svindlernes favorittland
En ekstra faktor gjør nordmenn
mer utsatte: Wilkens mener Norge er blitt svindlernes favorittland.
– Ja, det vil jeg nok si, uten at jeg har
direkte tall på det. Det er høy grad av tillit blant norske forbrukere, sier
han og fortsetter:
– I Norge er
vi vant til at det er uformelt. Det er ikke alltid vi spør om kvittering når vi
kjøper noe eller ber om skriftlig avtale. Det er mye tillitsbasert, med
muntlige avtaler, hos nordmenn. Det liker svindlere, når folk er litt naive og
godtroende. Og så har vi masse penger målt mot andre land.
Kommentarer
Legg inn en kommentar