En av fire er bekymret for digitalt utenforskap i alderdommen
En av fire
er bekymret for digitalt utenforskap i alderdommen. Det viser en fersk
undersøkelse fra Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM). Samtidig
framkommer det at mange allerede opplever barrierer i møte med digitale
offentlige tjenester.
Tekst: NIM Foto: NTB
– Undersøkelsen viser at digitalt utenforskap er
et samfunnsproblem som rammer en stor andel av befolkningen, ikke bare eldre.
Mange opplever eller frykter å bli stående igjen på stasjonen når
digitaliseringstoget går, og vi ser at de mest sårbare blir hardest utsatt.
Dette har myndighetene et ansvar for å gjøre noe med, sier Spurkland.
Undersøkelsens hovedfunn
Undersøkelsen viser blant annet at:
- 1
av 4 er redde for å falle utenfor samfunnet som gammel fordi de ikke
klarer å ta i bruk offentlige digitale tjenester i framtiden.
- 1
av 5 har selv hatt eller kjenner noen som har hatt problemer med å ta i
bruk offentlige digitale tjenester i løpet av det siste året.
- Flest
rapporterer at problemene skyldes dårlige digitale løsninger og at de
mangler digitale ferdigheter. Manglende tilgang til bankID, dårlig
helsetilstand, uforståelig språk og mangel på utstyr eller internett er
andre årsaker.
- Sårbare
grupper er særlig utsatt for digitalt utenforskap. 8 av 10 oppgir at
personen(e) som har hatt digitale vansker har ett eller flere kjennetegn
som kan gjøre dem digitalt sårbare.
- Flest
oppgir at høy alder er et kjennetegn ved personer de kjenner som er
digitalt sårbare. Samtidig viser undersøkelsen at både digital sårbarhet
og bekymring for dette i framtiden finnes blant alle aldersgrupper.
Offentlige tjenester må være tilgjengelige for alle
Myndighetene er pålagt å legge til rette for at
hele befolkningen kan ytre seg og motta informasjon. Dette følger av Grunnloven
§ 100 sjette ledd, også kjent som infrastrukturkravet.
– I dag er internett og digitale løsninger en
sentral del av denne infrastrukturen. Digital tilgang og kompetanse er i økende
grad en forutsetning for å delta i samfunnet. Undersøkelsen viser at dette ikke
er noe alle besitter, sier Spurkland.
Han påpeker at tilgang til offentlige tjenester
også er grunnleggende for å få ivaretatt en rekke andre rettigheter, slik som
retten til helse, og barns rett til å bli hørt.
– Når digitaliseringen ikke tar høyde for
sårbarhet, kan det utfordre flere menneskerettigheter og føre til
forskjellsbehandling av grupper som allerede står i en utsatt posisjon, sier
Spurkland.
Menneskerettighetene forplikter myndighetene til å
sikre at offentlig informasjon og tjenester er tilgjengelige for hele
befolkningen.
– Myndighetene har en plikt til å arbeide aktivt
for å eliminere digitalt utenforskap. Dessverre bekrefter undersøkelsen at det
fortsatt er en vei å gå for å innfri disse forpliktelsene, sier Spurkland.
– Myndighetene må sterkere på
banen
Norge har som mål om å bli verdens mest
digitaliserte land innen 2030.
– Digitaliseringen har mange positive sider, ved
at flere får tilgang til informasjon, tjenester og fellesskap. Slik blir
digitale løsninger stadig viktigere for å realisere menneskerettighetene, også
for sårbare grupper. Dessverre er det mange som faller utenfor, med store
konsekvenser for den enkelte, sier Spurkland.
Digitaliseringsdirektoratet anslår at rundt 850 000
personer er digitalt sårbare i Norge. I NIMs ferske spørreundersøkelse oppgir
10 % av respondentene å selv å ha hatt problemer med tilgang til eller bruk av
offentlige digitale tjenester det siste året, og 14 % svarer at de har noen i
sin nære omgangskrets som har hatt slike problemer.
Blant dem som har opplevd problemer, svarer åtte
av ti at personen eller personene hadde minst ett sårbarhetskjennetegn, som høy
alder, kognitive utfordringer, funksjonsnedsettelser, psykiske
helseutfordringer, lav inntekt eller minoritetsspråklig bakgrunn. Høy alder
(over 70 år) er kjennetegnet som går igjen hos over halvparten av
respondentene.
– Myndighetene må sterkere på banen for å sikre at
digitale tjenester er universelt utformet, og at de er mulig å forstå og ta i
bruk for så mange som mulig. Samtidig må vi også anerkjenne at enkelte aldri
vil klare å bruke digitale verktøy på samme måte som resten av befolkningen.
For disse må det utvikles bedre alternative løsninger enn det som finnes i dag,
sier Spurkland.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført av Verian på oppdrag
av NIM i mars 2025, gjennom Kantar Medias panel GallupPanelet. I overkant av
1000 personer har svart på undersøkelsen, som ble rettet mot et representativt
utvalg av befolkningen fylt 18 år eller eldre.
Kommentarer
Legg inn en kommentar