Telia: – 27,6 millioner svindelsamtaler stoppet
Vegar Jansen / Tek.no
I løpet av april, mai og juni blokkerte Telia 27,6
millioner svindelsamtaler. Det kommer frem i en ny pressemelding fra selskapet
selv, der de samtidig forteller at de «ser at målrettede svindelforsøk via
samtale og SMS øker i omfang».
Mange teleselskap og mobilprodusenter har de siste
årene implementert mange ulike filtre for å hindre svindelanrop. Google
lanserte eksempelvis såkalt «Call Screening» med sin Pixel 9-serie,
der mobilen automatisk varsler deg når mistenkelige anrop oppdages.
Norske mobiloperatører har også tidligere gått sammen for å hindre spesifikke
typer svindel. Dette gjorde de nok en gang rett før jul i 2024, da
med fokus på såkalt «spoofing».
Særlig
SMS-svindel øker i omfang
Det er nettopp slike tiltak Telia peker på når de
sier at nye svindelfiltre fungerer godt. Samtidig er nye svindelmetoder via
SMS-meldinger spesielt bekymringsfulle:
– Dessverre ser vi fortsatt en del målrettet
svindel via samtaler, men kanskje spesielt på SMS, som har et personlig preg og
som er designet for å lure deg, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia
Norge.
Dette har vi også sett mange eksempler på i
tidligere saker, der Posten har vært blant de mest utsatte selskapene for
SMS-svindel. Altså, at en svindler utgir seg for å ha en pakke fra Posten til
deg, og får deg til å trykke på en lenke.
Akkurat slik svindel skrev vi også om i fjor
sommer, da både Telenor og Telia meldte om lignende
tall i sin kamp mot svindelmeldinger og -anrop. I andre kvartal 2024, altså
samme måneder som Telia oppgir tall for nå, stanset Telia om lag 26,8 millioner
svindelforsøk, mens Telenor på sin side stanset rundt 27,8 millioner.
Britiske mobilnummere er på toppen av svindellista
Noe overraskende og nytt er det at det er britiske mobilnummere som
topper listen over det som blir stanset i svindelsperreløsningene. Telia sier
at de tror disse anropene i stor grad dreier seg om investeringsbedrageri.
Da tallene for andre kvartal kom inn i fjor var
det helt andre land som toppet listen, nærmere bestemt Afghanistan og Pakistan
med henholdsvis 39 og 33 prosent.
I år ser listen derimot slik ut:
– Spiller på følelser som hast og frykt
– I det siste har vi også sett en sterk økning i
misbruk av Telias merkevare i phishing-epost, forteller Kristiansen.
– Disse epostene spiller på følelser som hast og
frykt, som at du kan bli snarlig utestengt fra abonnementet ditt hvis du ikke
betaler fakturaen raskt ved å klikke på lenken.
Telia opplyser også at alle svindel-SMS-er kan
videresendes gratis til nummer 7726, og at det deretter vil tas videre hos dem.
Og som alltid: Ikke la deg lure i sommer. Sommeren er høytid for både lave
skuldre og høy svindelaktivitet, noe teleselskapene påpeker hvert år.
Kommentarer
Legg inn en kommentar