Slår svindelalarm
Nordea advarer om en ny svindeltrend der svindlere manipulerer folk i årevis og misbruker gavekort for å få overført store pengebeløp
Kort
fortalt
Svindelekspert
Pernille Gran Nykaas fra Nordea advarer mot en ny svindeltrend.
Ofrene
kontaktes via sosiale medier og samtalen flyttes til apper som WhatsApp.
Svindlerne
ber ofrene kjøpe gavekort og sende koder uten å ha møtt dem fysisk.
Nordea
oppfordrer til skepsis mot ukjente kontakter og grundige undersøkelser før
pengeoverføringer.
Sammendraget
er laget av ChatGPT og godkjent av DinSide.
Det er en gjenganger at ofrene
utsettes for kjærlighetssvindel eller investeringssvindel eller
veldedighetssvindel, ifølge svindelekspert Pernille Gran Nykaas i Nordea.
- Kjennetegnene er at offeret
blir kontaktet via sosiale medier eller datingapper, og at samtalen flyttes
over til en samtale-app som WhatsApp, Zangi, Telegram eller lignende; typiske
kommunikasjons plattformer som ikke blir så mye brukt av befolkningen i Norge,
sier hun og legger til:
- Ofrene blir bedt om å kjøpe
gavekort i fysisk butikk, for så å sende PIN og koden på baksiden av kortet
over disse plattformene. Ofrene har aldri møtt mottaker av gavekortene fysisk
før, men de kan ha snakket i veldig lang tid, ofte over flere år.
Gran Nykaas sier at det
spesielle med denne svindelformen er at den ofte rammer tidligere utsatte
svindelofre. Fra før har bankene gjort nødvendige sperringer på kundeforholdet
fordi risikoen for svindel fortsatt er høy.
Nordea ber alle være skeptiske til ukjente
kontakter man møter på nettet og oppfordrer også alle til å gjøre grundige
undersøkelser før man gir penger til veldedighet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar