Ny undersøkelse skremmer: – Syns det er flaut
Svindelforsøk rammer bredt i Norge. Disse
svindeltypene fører oftest til økonomisk tap.
Sverre Wedøe Nodland TV2
Publisert 11.06.2025 22:28
Svindelmetodene blir stadig mer
avanserte og rammer både unge og eldre.
Nesten 50 prosent har blitt
forsøkt svindlet de siste fem årene. Det viser en ny landsomfattende
undersøkelse fra SpareBank 1.
– Det er ikke overraskende,
siden vi vet det er mye svindel og at det blir mer av det. Men det er høye og
skremmende tall.
Det sier Desirée Davidsen,
leder for bekjempelse av økonomisk kriminalitet i SpareBank 1.
Utsatt for bedrageri
Undersøkelsen viser at 38
prosent av de som ble oppringt av «banken» eller «myndigheter», ble lurt av
telefonbedragerier.
Svindel via markedsplasser som
Finn, Tise og Facebook Marketplace er den svindeltypen som oftest fører til
økonomisk tap. Nærmere en av fire som ble forsøkt svindlet her, opplever
økonomisk tap.
Epost- og SMS-svindel fører
derimot sjelden til økonomisk tap.
VANSKELIGERE: Svindlerne bruker
forfalsket informasjon som er nesten helt lik ekte informasjon, og dette blir
stadig bedre. Foto: Ingrid Wollberg / TV 2
Ifølge SSB ble
24.900 personer utsatt for et bedrageri i 2024.
Det er 15 prosent flere enn i
2023 og det klart høyeste som er målt i årene med sammenlignbar
offerstatistikk.
Til tross for de skremmende
tallene, er det fortsatt store mørketall, ifølge Davidsen.
– Det haster
– Bankenes rapporterte
svindeltall, både fra interne systemer og kundenes innrapporteringer, indikerer
betydelige mørketall, sier Davidsen.
Hva er grunnen til det?
– En betydelig andel av dem som
blir utsatt for svindel, lar være å melde fra, enten fordi beløpet er «for
lite», eller fordi de synes det er flaut å ha blitt lurt.
SKJER HELE TIDEN: Desirée
Davidsen mener vi nordmenn blir forsøkt svindlet mer enn vi faktisk tror og får
med oss. Foto: Sparebank 1
Hun har forståelse for at
nordmenn synes det er flaut.
– De føler seg skamfulle og
dumme, men de er ikke dumme fordi de blir lurt. Det er svindlerne som er smarte
og utspekulerte.
Hun forklarer videre at det meste av svindelen som gjennomføres mot nordmenn, gjøres av organiserte kriminelle aktører.
Derfor er det utrolig synd at
mange kvier seg for å rapportere inn svindel, mener Davidsen.
– Svindel må
avstigmatiseres, og det må bli tryggere å være åpen om svindel, sier hun og
fortsetter:
– Det haster å bryte tausheten.
Når vi ikke snakker høyt om det, fortsetter vi å finansiere kriminelle aktører
fordi det ikke er kunnskap nok om det.
Alvorlige funn
Finn er blant flere kjente
merkevarer som har opplevd å bli utnyttet i svindelforsøk.
Ingunn Isefjær Huus-Hansen er
leder for forbrukertrygghet i Finn. Hun mener undersøkelsen viser alvorlige
funn.
– At nesten halvparten har
blitt forsøkt svindlet, og at mange vegrer seg for å si fra, viser både omfang
og stigma, sier Huus-Hansen til TV 2.
FOREBYGGER: Huus-Hansen og FINN
jobber hardt med å forebygge og unngå svindel, og har en egen
forbrukertrygghetsavdeling som jobber dedikert med å trygge brukerne. Foto:
Caroline Roka / FINN
I likhet med Davidsen tror
Huus-Hansen at det er mange som aldri rapporterer inn bedrageri til Finn,
banken eller politiet, fordi de synes det er flaut.
Lederen for forbrukertrygghet
forklarer at svindlerne bruker flere ulike metoder.
TV 2 har tidligere skrevet om
måten svindlerne opererer på på Finn.
En av flere måter, er at
mange svindlere utnyttet
Finn-brukere med tilnærmet lik mail som visningsnavn.
Nylig gjorde Finn et
sikkerhetsgrep der de anonymiserte visningsnavnet til en del av brukerne.
– Anonymiseringen ble iverksatt
for tre uker siden og foreløpig bidratt til en reduksjon på 95 prosent i antall
rapporteringer.
Videre har hun flere råd til
forbrukerne som ikke vil gå i svindelfella:
Slik unngår du svindelforsøk på Finn:
- – Bruk Fiks Ferdig på
Finn: Her er frakt og Trygg betaling inkludert, som betyr at kjøpssummen
ikke utbetales til selger før kjøper har bekreftet å ha mottatt varen og
at den er i lik stand som oppgitt i annonsen.
- –
Bruk Finns verifiseringssystem: Kjøp kun fra verifiserte brukere med
BankID, sjekk hvor lenge selgeren har hatt en Finn-profil, hva slags
anmeldelser hen har fått og lignende.
- –
Gjør ekstra research rundt varen du skal kjøpe: Still flere spørsmål, be
om bilder, kjøpskvittering særlig hvis det er et kostbart produkt.
- –
Vi anbefaler heller ikke å betale på forhånd, før du har mottatt og sett
varen, spesielt ikke hvis det er et kostbart produkt.
- –
Vær skeptisk til for gode tilbud: Hvis en dyr vare selges til en
urealistisk lav pris, kan det være et rødt flagg.
- –
Ikke gi fra deg personlige opplysninger: Ikke gi fra deg kortnummer,
BankID eller innloggingsinfo til fremmede.
- –
Hold all kommunikasjon inne i Finns meldingssystem: Ikke flytt dialog
rundt kjøp og salg over til SMS eller e-post – det kan ofte være vanlig
triks for svindlere.
– Vi
oppfordrer alle som opplever noe uønsket på Finn om å melde fra til oss via
Finns rapporteringsfunksjon.
Kilde:
Finn
Kommentarer
Legg inn en kommentar