Nettkriminalitet er ikke lenger et unntak. Det er hverdagen. Fra en sikkerhetsekspert i F-Secures om trusselbildet

Svindelmetodene utvikler seg i rekordfart. F-Secures ekspert forklarer hvordan trusselbildet ser ut i 2025 – og hva som skal til for å ligge ett steg foran.

Antall anmeldte svindelsaker i Norge har økt betydelig de siste årene. I 2024 mottok politiet nærmere 30.000 bedragerianmeldelser, en økning på 15 prosent fra året før. Smishing, phishing, deepfakes og falske nettbutikker – det digitale trusselbildet er i eksplosiv vekst. Nå lanserer finske F‑Secure en ny sikkerhetspakke i Norge som gir bedre beskyttelse mot nettopp dette.

– Teknologien har aldri vært bedre, og likevel taper folk mer penger på svindel enn noen gang før, sier Laura Kankaala, leder for trusseletterretning i F‑Secure.

Hun følger utviklingen i cyberkriminalitet tett – både i Norden og internasjonalt. Hun ser et tydelig skifte: Svindel er ikke lenger bare et problem for de «godtroende» og naive. Det er organisert kriminalitet, profesjonelle aktører – og hvem som helst kan bli rammet.

Svindel er ikke «noe som bare skjer andre»

I 2023 ble det rapportert svindeltap på 929 millioner kroner – en økning på 51 prosent fra året før. Hele åtte av ti saker blir henlagt, og mange anmelder ikke forholdene i det hele tatt, enten fordi de skammer seg, er usikre på hva som har skjedd, eller ikke tror saken vil bli oppklart.

Den største gruppen ofre er ikke de eldre, slik mange tror, men unge voksne.

– Mange tror fortsatt at nettforsvindel først og fremst rammer eldre – at det er bestemødre som klikker på rare lenker. Men i realiteten er det vel så ofte unge voksne som blir lurt og taper penger på nett. Det er nemlig disse aldersgruppene som bruker mest tid og penger på nettet – og nettopp derfor vet svindlerne at de har størst sjanse til å lykkes her, sier Laura.

Dette er de vanligste digitale svindeltypene i Norge i dag:

  • Kjøpssvindel: Du betaler for varer du aldri mottar – ofte i falske nettbutikker.
  • Smishing: Du får SMS fra «Posten» eller «BankID» med lenker til falske nettsider.
  • Phishing: Du blir lurt inn på kopier av ekte nettsteder – og oppgir sensitiv informasjon.
  • AI- og deepfake-svindel: Stemmer, bilder og videoer manipuleres for å lure deg.
  • Spoofing-telefoner: Du får anrop fra «banken», men det er i realiteten svindlere som ringer.

– Det er lett å tenke «jeg hadde aldri gått på det der». Men moderne svindelforsøk ser virkelig helt ekte ut. De bruker perfekt norsk, og du ser verken skrivefeil eller andre røde flagg. Du merker det først når det er for sent, sier Laura.



– Vi må slutte å le

F‑Secure ønsker å skille seg fra mange av sine konkurrenter ved å se menneskene bak skjermen. For selv om kriminaliteten er digital, er konsekvensene av svindel menneskelige.

– Vi må slutte å le av folk som blir lurt. Vi kaller det «scam», men det er faktisk svindel og grov kriminalitet. Du kan miste penger, tilgang til digitale kontoer og egen identitet. Og ikke minst selvfølelsen din. Det er ikke bare en kjedelig hendelse som skjer på nett – det er vondt på ekte, sier Laura.

Hun sammenligner det med å få vesken sin stjålet på gata.

– Ingen ler av deg da. Så hvorfor gjør vi det når du blir frastjålet identiteten din på nett? Det er ikke deg det er noe galt med hvis du blir svindlet. Svindlerne er profesjonelle, og det er deres jobb å manipulere deg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

KI - kunstig intelligens er tatt i bruk ved Sykehuset Telemark

Nye funn om eldre: –⁠ Over­raskende med så store utslag (kilde: VG)