Svindel på bruktmarkedet: – Ikke la deg lure!
Å kjøpe brukt er bra for både miljøet og lommeboka. Slik unngår du å
bli svindlet.
Kilde: Gjensidige. Sist oppdatert: 21.12.2023
– Svindel på bruktmarkedet er ikke noe nytt, men nå skjer det på andre måter enn før. Og de kriminelle blir stadig dyktigere, forteller Tina Jerstad. Hun er kommunikasjonsrådgiver i Tenerity, som jobber med å hjelpe folk som har blitt utsatt for nettkriminalitet.
– I en hektisk hverdag er det lett å bli uoppmerksom. Du går bare raskt
inn på mobilen for å ferdigstille et kjøp eller et salg mens du rører i
middagsgryta og ungene krangler. Det kan fort bli dyrt, sier Jerstad.
Stadig flere kjøper brukt
Ifølge FINNs bruktmarkedsundersøkelse har
59 prosent av den voksne befolkningen kjøpt brukte klær. De under 30 år er
flinkest i klassen.
– De aller fleste handler går riktig for seg, opplyser
kommunikasjonsrådgiver Linda Glomlien i FINN. – Hver uke legges det ut rundt
350 000 annonser på FINN. Ca. 60 prosent av disse legges ut med Fiks
ferdig-løsningen, som er vårt trygge alternativ til brukthandel, sier hun.
Men det er alltid noen som ikke har ærlige hensikter. De utnytter blant
annet at du er for tillitsfull, ifølge Tina Jerstad.
– Vi nordmenn er vant til å stole på andre. Vi har tillit til
myndighetene, til hverandre og til folk som kan navnet vårt. Derfor er det
viktig at vi snakker om dette, slik at alle blir mer bevisst, mener hun.
Både kjøper og selger kan bli svindlet
Det er ikke bare som kjøper du risikerer å bli svindlet. Også som
selger kan du gå i baret. De siste årene har det kommet mange ulike
svindelmetoder – som er svært målrettede, forteller Jerstad.
– Svindlerne kjenner systemene godt, og har ofte hentet inn mye
informasjon om deg. De kan også bruke detaljer som de finner i sosiale medier.
Slik blir du lettere manipulert til å gjøre som de vil.
Svindlere misbruker Helthjem
En vanlig svindelmåte er det som kalles smishing, eller SMS-phishing. Her forsøker svindleren å få tak
i personlig informasjon gjennom SMS-meldinger med linker til falske nettsteder.
Svindlerne er ofte forkledd som et kjent navn eller en merkevare som skal vekke
tillit hos mottaker.
– En vanlig svindelmetode retter seg mot selgere på Finn.no. Vi
fikk en en slik sak for bare to dager siden, sier Jerstad. Hun forteller:
– Svindleren sender melding til selger på finn.no og ber om å
få tilsendt varen med leveringstjenesten Helthjem. Selger får en lenke til et
falskt nettsted som likner på Helthjem og logger inn med BankID. Der får de
feilmelding, men prøver én eller to ganger til. Bak står svindlere og fanger
opp BankID-opplysningene, som de bruker til å logge seg inn på og ta ut penger
fra offerets konto.
Lures til å betale frakt
– En annen vanlig metode er at selger blir lurt til å betale frakt – i
tillegg til å aldri motta betaling for varen. Her er flere kreative historier
ute og går. Noen forteller at de vil kjøpe bil til datteren sin som bor i
Danmark, andre sier at de ikke kan bruke betalingsløsningene som finnes i appen
fordi de bor i utlandet.
– Lange, kompliserte historier er et rødt flagg, advarer Jerstad.
Bruk alltid de etablerte betalingsmåtene
Selv om svindlerne er smarte, er det mye du kan gjøre selv for å
beskytte deg.
– Ikke vær redd for å være uhøflig. Tenk alltid på sikkerheten. Ikke
godta andre betalingsmåter enn de som ligger i appen, oppfordrer Jerstad.
Både Glomlien i FINN og markedssjef Sigrun Stenseth i Tise stiller seg bak
dette rådet.
– Bruk de integrerte løsningene for frakt og betaling. Da blir både
forsendelsen og betalingen håndtert gjennom oss, og pengene er trygge inntil
kjøper har mottatt og godkjent varen. Løsningen beskytter både kjøper og selger
hvis noe skulle skje, sier Stenseth. Hun fortsetter:
– Gå aldri ut av appen når du bruker Tise. Det vil si at du aldri må
klikke på eventuelle linker som blir delt i forbindelse med betaling, at du
ikke deler telefonnummeret ditt og at du aldri legger inn personlige
opplysninger utenfor løsningen vår.
Beskytt deg mot svindlere
·
Hvis et tilbud høres for godt
ut til å være sant, er det ofte det.
·
Ikke godta dialog, avtale
om frakt eller betaling utenfor den etablerte plattformen.
·
Ikke tro på utrolige historier.
Blir det komplisert? Dropp det.
·
Ikke vær redd for å være
uhøflig. Finn en annen kjøper eller selger.
·
Får du mistanke til noen du
handler med, så sjekk hvor lenge de har vært brukere på plattformen og hvilke
vurderinger de har fått.
·
Vær på vakt når du logger deg
inn på ulike nettsider med brukernavn og passord.
·
Vær veldig skeptisk
til å logge inn med BankID.
·
Gi aldri kredittkortnummer,
personnummer eller annen sensitiv informasjon til fremmede.
·
Stopp og tenk deg om. Ikke la
deg stresse av at motparten prøver å komme raskt i mål.
·
Opplever du at noen opptrer
ugreit, så rapporter det i appen eller ta kontakt med kundeservice.
·
Har du logget deg inn med
BankID? Ring banken med én gang og be om hjelp. Sjekk forsikringen din.
·
Har du blitt svindlet? Anmeld
forholdet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar