Ny innsikt rundt digitalt utenforskap
Digitalisering skaper nye
muligheter som gjør hverdagen enklere for de fleste. Samtidig viser tall
fra Kompetanse Norge at rundt 600 000 nordmenn er så lite digitale at de trolig
har store utfordringer med å ta i bruk digitale tjenester. Det har store
konsekvenser for den enkelte, men også for samfunnet som helhet.
Foto: Gunstein
Myre
14.11.2023
Avdelingsdirektør Kamilla
Sharma
Konsulentselskapet Rambøll har
på vegne av Nkom gjennomført nær 40 dybdeintervjuer med personer fra ulike
grupper med høy risiko for å falle utenfor det digitale samfunnet. Dette er
særlig eldre, personer med funksjonsnedsettelser, innvandrere med språkutfordringer
og personer med lav utdanning og inntekt. Rapporten kartlegger erfaringer disse
gruppene har knyttet til alt fra kjøp, komme i gang, betale, bruke og bytte
abonnement for mobil- og bredbånd med tilhørende forslag til tiltak.
Foto: Gunstein Myre
– Dersom mange blir stående
utenfor den digitale utviklingen, er det fare for at eksisterende skiller i
samfunnet forsterkes. Det er derfor viktig at vi forstår bedre de utfordringene
som en del digitalt sårbare grupper står i. Brukerhistoriene som beskrives i
rapporten gir et sterkt innblikk i hvordan det er å ikke mestre de digitale verktøy
som vi alle er så avhengige av i dag, sier avdelingsdirektør for marked og
tjenester i Nkom, Kamilla Sharma.
Det å kunne skaffe seg og
bruke mobil- og bredbåndsabonnement er grunnleggende forutsetninger for å
kunne bruke digitale tjenester, og dermed for å ta del i det digitaliserte
samfunnet. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet er opptatt av at alle skal ha likeverdige
muligheter til å bruke disse grunnleggende tjenestene.
Rapporten viser at
utfordringene i stor grad går på tvers av de ulike gruppene som ofte omtales
som digitalt sårbare. Tekniske og vanskelige begreper skaper utfordringer både
i kjøpssituasjonen hvor det er utfordrende å ta gode valg og ved senere bruk av
tjenestene. Flere har opplevd at de betaler for abonnement som inneholder mer
enn de trenger, og tjenester de ikke viste at de hadde. Helserelaterte
utfordringer og alder kan også gjøre det ekstra vanskelig å ta i bruk nye
funksjoner, fordi det er vanskelig å huske og lære nye ting. De fleste trenger
og ønsker fysisk hjelp både ved kjøp, for å sette opp betalingsløsning og for å
komme i gang med bruk. Familie og venner er da gjerne foretrukket før man tar
kontakt med organisert hjelp i kommunen eller tilbydernes kundeservice.
– Alle er tjent med at de
grunnleggende ekomtjenestene er brukervennlige og at det er enkelt å få hjelp
til å komme i gang slik at man kan utnytte mulighetene det gir. Innsikten
rapporten gir er et godt grunnlag for å jobbe videre sammen med bransjen for å
sikre likeverdige ekomtjenester til alle. Dette er et samfunnsansvar som Nkom
mener er viktig å bidra til og hvor vi ønsker å engasjere bransjen i enda
større grad, sier Sharma.
Kommentarer
Legg inn en kommentar