Advarer mot økende svindeltrend: – Må være ekstra forsiktige

Vi går inn i årets travleste måneder, og svindelmetodene blir stadig mer avanserte og nye metoder dukker opp hele tiden. Her er det du må passe deg for nå.



ADVARER: Markus Kleppe Gjennestad jobber i antisvindel-teamet i SpareBank 1 Sør-Norge. Han advarer mot svindelforsøk i førjulstiden. Foto: SpareBank 1 Sør-Norge

 

Martin Øyvang Frontsjef Varden 13.11.

Oppdatert: 24 minutter siden

– Vi vet at svindlerne elsker å utnytte den travle perioden vi går inn i nå, sier Markus Kleppe Gjennestad, senior fagspesialist i antisvindel-teamet i SpareBank 1 Sør-Norge, i en pressemelding.

Han viser til at nå er det høysesong for å bestille varer på nett, samtidig som hverdagen blir hektisk for mange fremover.

– Det er slike forhold svindlerne bruker for å lure folk, sier han.

Trojaner-svindel også aktiv i Norge

Gjennestad advarer mot en økende svindeltrend hvor svindlere bruker en banktrojaner som infiserer Android-enheter via apper fra Google Play, for å stjele sensitiv informasjon.

– Svindlerne sender en SMS som hevder at mottakeren har utestående betalinger eller har blitt utsatt for svindel, og ber dem ringe et telefonnummer. Når mottakeren ringer, instrueres de til å laste ned en app som AnyDesk eller Norton 360 fra Google Play for å «rydde opp» i problemet, men dette fører til at svindlerne får tilgang til enheten deres.

Han forteller at denne  typen svindel-SMS startet i Sverige, men nå ser vi at den også har kommet til Norge.

– Vi oppfordrer spesielt Android-brukere til å være ekstra forsiktige. Dersom man er utsatt for denne typen svindel oppfordrer vi på det sterkeste å slette appen og tilbakestille telefonen til fabrikkinnstillinger. Kontakt også banken din dersom du ikke har gjort det allerede,  sier han.

Disse metodene advares det mot

Dette er noen av de andre svindelmetodene Gjennestad advarer mot:

  1. Falske SMS-er om porto og toll: Meldinger som hevder at du må betale porto eller toll for å motta en pakke du venter på.
  2. Falske hentemeldinger: SMS-er som sier at pakken din er stoppet i tollen og krever betaling for utlevering.Du får en falsk hentemelding som svindlerne ber deg bekrefte. Pass på at du alltid bruker de offisielle appene og nettsidene til leverandører som Posten og PostNord.
  3. Phishing-meldinger fra "nettbutikker": Meldinger som ser ut som de kommer fra en nettbutikk, med en lenke eller et nummer du skal kontakte hvis bestillingen ikke er din. Disse fører ofte til svindlere eller phishing-nettsteder.
  4. Falske annonser på sosiale medier: Annonser som hevder at du kan kjøpe pakker fra Tolletaten som ikke er hentet ut på grunn av ubetalt toll.

For å beskytte deg selv mot svindel, anbefaler han følgende tiltak:

  1. Unngå tilbud som er for gode til å være sanne: Vær spesielt oppmerksom på tilbud i sosiale medier som virker urealistiske. Pass opp for "lik og del"-konkurranser og sjokktilbud som kan være svindel.
  2. Vær obs på falske nettbutikker: Hvis du er usikker på en nettbutikk, gjør et raskt søk på navnet for å se om andre har hatt negative erfaringer. Sjekk også om nettbutikken oppgir kontaktinformasjon og har sikkerhetssertifikater.
  3. Bruk sikre betalingsmåter: Betal med sikre metoder, gjerne med kredittkort, som gir deg bedre forbrukerrettigheter og beskyttelse mot svindel.
  4. Aldri oppgi sensitiv informasjon hvis du er usikker: Hvis noe virker mistenkelig, ikke oppgi personlig informasjon. Tenk deg om og sjekk før du deler.

– Lettere å gå på denne typen svindel nå

Gjennestad viser også til at svindlerne utnytter at folk skal handle fysisk i butikker også i tiden fremover.

– Svindel-SMS knyttet til parkering er en populær svindelmetode hele året, men det er nok lettere å gå på denne typen svindel nå, siden julehandelen gjerne får oss ut på flere nye parkeringsplasser enn vanlig. Dette kombinert med en travel adventstid kan svekke den kritiske sansen, sier han.

Han sier at det beste tipset for å ikke la seg lure er å stoppe opp litt.

– Det er nok lettere sagt enn gjort i en travel hverdag, men ved å stoppe opp og ta et litt kritisk blikk på e-posten eller SMS-en du har fått kan det være enklere å oppdage tegn på at det er forsøk på svindel, sier han.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023