Pass deg for svindelfella
– Svindlerne utnytter tilliten vår, sier seniorrådgiver i Nkom og leder for nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel, Johannes Myhre Vallesverd. Han sier at alle kan gå i svindelfella.
Mens nordmenn fortsatt er i
feriemodus, risikerer vi at svindlere nyter godt av våre digitale ferievaner.
De siste årene har vi sett flere eksempler på triks som svindlerne
bruker.
– Svindlere misbruker ofte
tilliten vi allerede har til kjente merkevarer eller institusjoner, sier
seniorrådgiver Johannes Myhre Vallesverd i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
(Nkom).
Vis sunn skepsis
I en undersøkelse utført av
Ipsos høsten 2023 rapporterer hele 1 av 4 nordmenn at de har blitt utsatt for svindel på nett.
Årlig stoppes flere hundre millioner forsøk på digital svindel i Norge. I mai i
år ble 10 millioner svindeltelefoner stoppet gjennom digitale skjold.
Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken, posten, et kredittselskap eller
politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS.
– Typisk får du en link til en
side som ser troverdig ut, og så blir du bedt om å gjøre forskjellige ting inne
på siden, sier seniorrådgiveren.
– Ikke trykk på en link om du
er i tvil. Vis litt sunn skepsis.
Per telefon kan svindlere for
eksempel utgi seg for å være bank eller forsikringsselskap og si at du har
blitt svindlet, for så å be deg oppgi for eksempel BankID.
– Alle kan bli utsatt, og alle kan bli lurt, sier Vallesverd.
VÆR PÅ VAKT: Seniorrådgiver i Nkom, Johannes Myhre Vallesverd oppfordrer folk til å være oppmerksomme på digitale svindelmetoder i tiden fremover.
Varsellampen bør blinke
Det er likevel noen ting man
kan gjøre for å slippe å bli lurt.
– Posten eller banken din har
egne offisielle nettsider. Sjekk disse, og la være å trykke om du får tilsendt
en mistenkelig link, sier Vallesverd i Nkom.
Det bør også blinke en
varsellampe om man får beskjed om at noe haster, for eksempel at noen på
telefonen ber deg overføre penger raskt for å fikse et problem, sier
Vallesverd.
– De lurer deg med å fortelle en historie du kan relatere deg til, og som får
deg til å gi fra deg informasjon eller penger, sier han.
Et internasjonalt problem
Vallesverd leder den nasjonale
ekspertgruppen mot digital svindel, der blant annet Økokrim, Nkom og flere
bedrifter og etater samarbeider om å stoppe svindeltrafikk. De følger med på
hvilke sårbarheter som finnes i norsk infrastruktur som svindlere kan utnytte.
– Svindel er et stort internasjonalt problem. Vi klarer å stoppe mye, men ikke
alt, sier han.
Konsekvensen av svindel for den
enkelte er både den følelsesmessige påkjenningen det er å bli lurt, i tillegg
til økonomiske tap. Det finnes eksempler der folk har blitt svindlet for flere
hundre tusen kroner.
Vallesverd mener at konsekvensene for svindel også er samfunnsmessige.
– Det at svindlerne misbruker tilliten vår kan gjøre at vi får svekket tillit
til elektronisk kommunikasjon generelt, sier han.
Vallesverd mener at dette kan bremse digitaliseringen i Norge, men det kan også
true viktige verdier i det norske samfunnet. Derfor er det viktig å begrense
omfanget av digital svindel så mye som mulig, mener han.
– Det er generelt høy tillit i
befolkningen i Norge, men svindelforsøk kan svekke tilliten i samfunnet. Det
kan igjen ha konsekvenser som mer fremmedfrykt og utenforskap, sier han.
Unngå å
bli svindlet
1. Aldri del BankID, passord, eller sensitive
personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.
2. Er det skrivefeil eller rare formuleringer
i SMSen eller lenken må varsellampene blinke.
3. Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS
og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.
4. Avslutt mistenkelige samtaler. Om det er
på telefonsamtaler, på e-post eller i sosiale medier.
Kommentarer
Legg inn en kommentar