Svindelmetoden har tømt tusenvis av bankkontoer
Inga Vinje Engvik ABC Nyheter
23. apr. 2024 19:40 – Oppdatert 23. apr. 2024 19:40
– Svindlerne er gode på å manipulere og de finjusterer historiene sine
hele tiden for å komme under huden på oss.
Politiet kan du vel stole på hvis de ringer deg?
– Ja, hvis det faktisk er
politiet som ringer. Det er ikke lett å skille dem fra svindlere lenger.
Det sier seniorrådgiver i Frende Forsikring, Marius Solberg Anfinsen i en pressemelding. Svindeleksperter har sett mange tilfeller av såkalt politisvindel den siste tiden.
Slik er politisvindelen
– Vi ser mange historier med
helt vanlige, oppegående nordmenn som blir lurt. Folk som aldri hadde trodd at
de skulle la seg lure til å gi bort BankIDen sin går rett i fella, sier Tina
Jerstad som jobber for Tenerity, i samme pressemelding. Selskapet hjelper folk
som er blitt offer for ID-tyveri og nettmisbruk.
Felles for alle er at de blir
servert en realistisk historie. Det begynner gjerne med at du blir oppringt av
en som sier hen jobber i politiet. Vedkommende presenterer seg som
politietterforsker, med fullt navn og tjenestenummer.
Tall fra Økokrim viser at
antallet bedragerianmeldelser økte med 12 prosent i 2023, sammenlignet med året
før. Det er bedrageriene som bruker teknologi for å lure deg som øker mest.
Manipulasjon og tømt konto
– Svindlerne er gode på å
manipulere og de finjusterer historiene sine hele tiden for å komme under huden
på oss, slik at vi tror på dem. Svindlerne har klart å tømme tusenvis av
bankkontoer med denne metoden, sier Marius Solberg Anfinsen.
En undersøkelse Norstat har gjort for Frende viser at 92 prosent har fått e-post, SMS eller telefoner fra svindlere.
– Du får vite at to personer er arrestert for å ha tatt opp et lån i ditt navn. Politiet har også funnet en bilkjøpsfullmakt signert av deg. Det fremstår mer troverdig enn noen gang før, sier Tina Jerstad.
Kan jobbe med å overbevise deg i flere dager
For mange blinker noen
varsellamper, men så blir du etter hvert overbevist av et enormt detaljnivå. Du
får gjerne detaljerte beskrivelser av saken, inkludert saksnummer og navn på
etterforskere. Personen i andre enden svarer på alle spørsmål du har, virker
profesjonell og gir forebyggende råd.
– De kan snakke med deg i flere
timer, gjerne over et par dager. De er veldig bestemte på å bygge en god sak og
sier de vil sende deg noen relevante dokumenter i saken, sier Jerstad.
– Da kommer BankID på banen og
det er der svindelen skjer. Du må bekrefte identiteten din for å komme inn på
Digipost eller liknende og se det «politiet» skal sende deg, sier Anfinsen i
Frende.
Tapper kontoen din mens de prater med deg
– Så kommer det en unnskyldning
om at det er tregt nett, så du må godkjenne pushvarsler på nytt. Men det er
ikke noe galt med nettet, svindlerne gjør heller flere transaksjoner fra
kontoen din mens dere prater, sier Tina Jerstad.
Det du ikke vet er at
svindlerne sitter på opplysninger om deg. De har gjerne fødselsnummeret ditt og
kanskje noen detaljer som e-postadresse eller passord fra ulike
sikkerhetslekkasjer. Slike du gjerne hører om i media med jevne mellomrom.
– Da er det bare BankIDen din
som mangler før de har alt de trenger for å komme seg inn i nettbanken din,
sier seniorrådgiveren i Frende.
Løsning:
Vær direkte og gjerne litt uhøflig
– Mange blir lurt fordi de er
for høflige til å si nei. De har blitt dratt så langt inn i historien at det
til slutt blir for ubehagelig å bryte samtalen, sier Tina Jerstad.
Rådet er enkelt, men kan være
vanskelig. Vær direkte og ikke ta stilling til noe over telefonen.
– Sorter ut hva du blir bedt om
å gjøre og skriv gjerne ned hva personen sier. Så sier du at du må ringe dem
opp igjen. Hvis de forsøker å overbevise deg om å gjøre noe konkret over
telefon der og da, si nei. Hvis de ber deg om å oppgi noen opplysninger eller
BankID, bør alarmklokkene dine ringe høyt, sier Marius Solberg Anfinsen.
– Legg på og ring hovednummeret
til politiet. Spør etter den du snakket med. Da finner du raskt ut om alt bare
var en løgn, sier han.
Slik beskytter du deg mot BankID-svindel
- Ingenting
haster så mye at du må oppgi viktige detaljer på telefonen. Kjøp deg tid.
- Ikke
gi BankID-informasjon til andre noen gang. Ikke til venner, familie,
politiet eller banken.
- Ikke
stol på avsendernavn på telefon eller e-post. Dette kan forfalskes. Gå
alltid til hovedkilden.
- Bruk
heller apper på telefonen enn å klikke på lenker.
- Vær i
forkant og les deg opp på hvordan du kan bli lurt. Metodene endrer hele
tiden.
Kommentarer
Legg inn en kommentar