Svindelmetoden har tømt tusenvis av bankkontoer

 












Illustrasjonsfoto: Hvis du vet om denne svindelmetoden er du bedre rustet til å ikke gå i fella. 
Foto: fizkes / Shutterstock / NTB

Inga Vinje Engvik ABC Nyheter

23. apr. 2024 19:40 – Oppdatert 23. apr. 2024 19:40

– Svindlerne er gode på å manipulere og de finjusterer historiene sine hele tiden for å komme under huden på oss.

Politiet kan du vel stole på hvis de ringer deg?

– Ja, hvis det faktisk er politiet som ringer. Det er ikke lett å skille dem fra svindlere lenger.

Det sier seniorrådgiver i Frende Forsikring, Marius Solberg Anfinsen i en pressemelding. Svindeleksperter har sett mange tilfeller av såkalt politisvindel den siste tiden.

Slik er politisvindelen

– Vi ser mange historier med helt vanlige, oppegående nordmenn som blir lurt. Folk som aldri hadde trodd at de skulle la seg lure til å gi bort BankIDen sin går rett i fella, sier Tina Jerstad som jobber for Tenerity, i samme pressemelding. Selskapet hjelper folk som er blitt offer for ID-tyveri og nettmisbruk.

Felles for alle er at de blir servert en realistisk historie. Det begynner gjerne med at du blir oppringt av en som sier hen jobber i politiet. Vedkommende presenterer seg som politietterforsker, med fullt navn og tjenestenummer.

Tall fra Økokrim viser at antallet bedragerianmeldelser økte med 12 prosent i 2023, sammenlignet med året før. Det er bedrageriene som bruker teknologi for å lure deg som øker mest.

Manipulasjon og tømt konto

– Svindlerne er gode på å manipulere og de finjusterer historiene sine hele tiden for å komme under huden på oss, slik at vi tror på dem. Svindlerne har klart å tømme tusenvis av bankkontoer med denne metoden, sier Marius Solberg Anfinsen.

En undersøkelse Norstat har gjort for Frende viser at 92 prosent har fått e-post, SMS eller telefoner fra svindlere.

– Du får vite at to personer er arrestert for å ha tatt opp et lån i ditt navn. Politiet har også funnet en bilkjøpsfullmakt signert av deg. Det fremstår mer troverdig enn noen gang før, sier Tina Jerstad.

Kan jobbe med å overbevise deg i flere dager

For mange blinker noen varsellamper, men så blir du etter hvert overbevist av et enormt detaljnivå. Du får gjerne detaljerte beskrivelser av saken, inkludert saksnummer og navn på etterforskere. Personen i andre enden svarer på alle spørsmål du har, virker profesjonell og gir forebyggende råd.

– De kan snakke med deg i flere timer, gjerne over et par dager. De er veldig bestemte på å bygge en god sak og sier de vil sende deg noen relevante dokumenter i saken, sier Jerstad.

– Da kommer BankID på banen og det er der svindelen skjer. Du må bekrefte identiteten din for å komme inn på Digipost eller liknende og se det «politiet» skal sende deg, sier Anfinsen i Frende.

Tapper kontoen din mens de prater med deg

– Så kommer det en unnskyldning om at det er tregt nett, så du må godkjenne pushvarsler på nytt. Men det er ikke noe galt med nettet, svindlerne gjør heller flere transaksjoner fra kontoen din mens dere prater, sier Tina Jerstad.

Det du ikke vet er at svindlerne sitter på opplysninger om deg. De har gjerne fødselsnummeret ditt og kanskje noen detaljer som e-postadresse eller passord fra ulike sikkerhetslekkasjer. Slike du gjerne hører om i media med jevne mellomrom.

– Da er det bare BankIDen din som mangler før de har alt de trenger for å komme seg inn i nettbanken din, sier seniorrådgiveren i Frende.

pixelLøsning: Vær direkte og gjerne litt uhøflig

– Mange blir lurt fordi de er for høflige til å si nei. De har blitt dratt så langt inn i historien at det til slutt blir for ubehagelig å bryte samtalen, sier Tina Jerstad.

Rådet er enkelt, men kan være vanskelig. Vær direkte og ikke ta stilling til noe over telefonen.

– Sorter ut hva du blir bedt om å gjøre og skriv gjerne ned hva personen sier. Så sier du at du må ringe dem opp igjen. Hvis de forsøker å overbevise deg om å gjøre noe konkret over telefon der og da, si nei. Hvis de ber deg om å oppgi noen opplysninger eller BankID, bør alarmklokkene dine ringe høyt, sier Marius Solberg Anfinsen.

– Legg på og ring hovednummeret til politiet. Spør etter den du snakket med. Da finner du raskt ut om alt bare var en løgn, sier han.

Slik beskytter du deg mot BankID-svindel

  • Ingenting haster så mye at du må oppgi viktige detaljer på telefonen. Kjøp deg tid.
  • Ikke gi BankID-informasjon til andre noen gang. Ikke til venner, familie, politiet eller banken.
  • Ikke stol på avsendernavn på telefon eller e-post. Dette kan forfalskes. Gå alltid til hovedkilden.
  • Bruk heller apper på telefonen enn å klikke på lenker.
  • Vær i forkant og les deg opp på hvordan du kan bli lurt. Metodene endrer hele tiden.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023