Fra Varden: Mailene rant inn: – Jeg hadde vunnet drill, støvsuger og TV


 Nylig ble 900.000 kroner tappet fra kontoen til en Grenland-mann etter SMS fra «Statens innkrevingssentral». Stein Haugan (71) har også mottatt mange rare mailer i det siste. Heldigvis var han forsiktig.

Stein Haugan forteller at at han er på vakt når han ferdes på nettet. FOTO: LENA BEATHE ARNEBERG

Lena Beathe Arneberg, Varen 06.02.2022

Digitalredaktør

I januar opplevde Stein Haugan fra Skien at det rant inn mailer i innboksen hans.

– Det var fra kjente merkevarer som Elkjøp og Byggmakker. Det var ikke måte på hva jeg hadde vunnet; drill, TV og støvsuger, blant annet, sier han.

Stein Haugan er medlem i Seniornett Grenland, som gir opplæring, støtte og veiledning i bruk av IKT for personer over 55 år. Mandag var Haugan én av flere som fortalte forsamlingen om mistenkelige mailer og lenker han har mottatt i det siste.

Svindlerne går kreativt til verks, og de 150 medlemmene i Seniornett Grenland gjør alt de kan for å beskytte seg. De vil til enhver tid holde seg oppdatert, og får råd og deler erfaringer.

– De manglet kun en bekreftelse fra meg. Hva skjer hvis jeg trykker videre på disse lenkene? spurte Haugan.

Møtte fysisk opp

Selv møtte Haugan fysisk opp hos Byggmakker, hvor han fikk oppklart at mailene ikke var sendt fra dem.

71-åringen er føre var når han ferdes på nettet.

– Jeg har alltid vært forsiktig, og var veldig redd for å trykke på noe som kan tukle det til og sende meg til lugubre steder på nettet. Gjennom Seniornett har jeg blitt utfordret til å likevel tørre litt mer og vite hva jeg skal være obs på, sier Haugan, som er pensjonert tømmerkonsulent.

– I min tid på jobben, hadde vi flinke IT-ansatte vi alltid kunne kontakte om det var noe. Da satte jeg meg ikke så mye inn i alt det digitale. Nå får jeg heldigvis hjelp her, sier Haugan.

Tappet 900.000

Leder Einar Moen i Seniornett Grenland er klar i sin tale: Nå er det mange som vil lure oss, og vi må være oppmerksomme.

Einar Moen leder kursene i Seniornett Grenland. Hver mandag møtes medlemmene på Menstad bydelshus. En gang i måneden på Gråtenmoen Bydelshus, Porsgrunn Bibliotek og Bamble bibliotek og litteraturhus FOTO: LENA BEATHE ARNEBERG

Han forteller at Seniornett Grenland nylig bisto en mann som hadde trykket videre på en SMS som angivelig var sendt fra Statens innnkrevingssentral. Det viste seg å være svindel, og 900.000 kroner ble borte fra kontoen hans.

– Heldigvis ble pengene funnet igjen, ved hjelp av godt samarbeid mellom bankene, sier Moen.

Moen forteller at det stadig blir mer svindel over SMS, og at man skal være på vakt hvis de ber om noe fra deg.

– Ikke gi fra deg koder, sier han.

– Vi ser også at en del svindelforsøk kommer i form av henvendelser fra kvinner med russisk-lignende navn. Avstå fra alt du ikke vet hva er, sier han.

Kjære vene. Cookie vet jeg hva er

Medlemmene i Seniornett har tilgang på IT-support, og kan henvende seg der om de er usikre. Moen ser med stor bekymring på at om lag 500.000 nordmenn ikke har tatt i bruk data overhodet.

– De havner dessverre på utsiden av samfunnet. Digital kompetanse er i dag definert som en basisferdighet på lik linje med å kunne lese og skrive. For å kunne nå fram til de som ikke bruker digitale verktøy, trenger vi mer innsats fra det offentlige, sier Moen.

Else Lifjeld (86) og Astri Hagen (91) har gitt opp å kjempe mot vindmøllene.

– Jeg stritta imot lenge, før forlangte jeg at banken og alle andre skulle sende alt på papir. Men det måtte jeg til slutt gi opp, sier Hagen.


Else Lifjeld (venstre) og Astri Hagen har lært mye på Seniornett. FOTO: LENA BEATHE ARNEBERG

Barna hennes bor langt unna, og hun har derfor måttet beherske digitale verktøy selv. Det er med bismak hun har trådt inn i den digitale hverdagen.

– Jeg synes det har gått for fort. Alt ble digitalt før alle hadde fått opplæring, sier Astri Hagen.

– Det hadde ikke gått om jeg ikke hadde lært meg å bruke nettbrett og mobil. Men det er fortsatt mange begreper og sånn jeg synes er vanskelig å forstå, sier Else Lifjeld.

– Som for eksempel «cookie»?

– Nei, kjære vene. Cookie vet jeg hva er!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023