Fra Varden: Mailene rant inn: – Jeg hadde vunnet drill, støvsuger og TV
Stein Haugan forteller at at han er på vakt når han ferdes
på nettet. FOTO: LENA BEATHE ARNEBERG
Lena Beathe Arneberg, Varen 06.02.2022
Digitalredaktør
I januar opplevde Stein Haugan fra Skien at det rant inn
mailer i innboksen hans.
– Det var fra kjente merkevarer som Elkjøp og Byggmakker.
Det var ikke måte på hva jeg hadde vunnet; drill, TV og støvsuger, blant annet,
sier han.
Stein Haugan er medlem i Seniornett Grenland, som gir
opplæring, støtte og veiledning i bruk av IKT for personer over 55 år. Mandag
var Haugan én av flere som fortalte forsamlingen om mistenkelige mailer og
lenker han har mottatt i det siste.
Svindlerne går kreativt til verks, og de 150 medlemmene i
Seniornett Grenland gjør alt de kan for å beskytte seg. De vil til enhver tid
holde seg oppdatert, og får råd og deler erfaringer.
– De manglet kun en bekreftelse fra meg. Hva skjer hvis jeg
trykker videre på disse lenkene? spurte Haugan.
Møtte fysisk opp
Selv møtte Haugan fysisk opp hos Byggmakker, hvor han fikk
oppklart at mailene ikke var sendt fra dem.
71-åringen er føre var når han ferdes på nettet.
– Jeg har alltid vært forsiktig, og var veldig redd for å
trykke på noe som kan tukle det til og sende meg til lugubre steder på nettet.
Gjennom Seniornett har jeg blitt utfordret til å likevel tørre litt mer og vite
hva jeg skal være obs på, sier Haugan, som er pensjonert tømmerkonsulent.
– I min tid på jobben, hadde vi flinke IT-ansatte vi alltid
kunne kontakte om det var noe. Da satte jeg meg ikke så mye inn i alt det
digitale. Nå får jeg heldigvis hjelp her, sier Haugan.
Tappet 900.000
Leder Einar Moen i Seniornett Grenland er klar i sin tale:
Nå er det mange som vil lure oss, og vi må være oppmerksomme.
Einar Moen leder kursene i Seniornett Grenland. Hver mandag
møtes medlemmene på Menstad bydelshus. En gang i måneden på Gråtenmoen
Bydelshus, Porsgrunn Bibliotek og Bamble bibliotek og litteraturhus FOTO: LENA
BEATHE ARNEBERG
Han forteller at Seniornett Grenland nylig bisto en mann som
hadde trykket videre på en SMS som angivelig var sendt fra Statens
innnkrevingssentral. Det viste seg å være svindel, og 900.000 kroner ble borte
fra kontoen hans.
– Heldigvis ble pengene funnet igjen, ved hjelp av godt
samarbeid mellom bankene, sier Moen.
Moen forteller at det stadig blir mer svindel over SMS, og
at man skal være på vakt hvis de ber om noe fra deg.
– Ikke gi fra deg koder, sier han.
– Vi ser også at en del svindelforsøk kommer i form av
henvendelser fra kvinner med russisk-lignende navn. Avstå fra alt du ikke vet
hva er, sier han.
Kjære vene. Cookie vet jeg hva er
Medlemmene i Seniornett har tilgang på IT-support, og kan
henvende seg der om de er usikre. Moen ser med stor bekymring på at om lag
500.000 nordmenn ikke har tatt i bruk data overhodet.
– De havner dessverre på utsiden av samfunnet. Digital
kompetanse er i dag definert som en basisferdighet på lik linje med å kunne
lese og skrive. For å kunne nå fram til de som ikke bruker digitale verktøy,
trenger vi mer innsats fra det offentlige, sier Moen.
Else Lifjeld (86) og Astri Hagen (91) har gitt opp å kjempe
mot vindmøllene.
– Jeg stritta imot lenge, før forlangte jeg at banken og
alle andre skulle sende alt på papir. Men det måtte jeg til slutt gi opp, sier
Hagen.
Else Lifjeld (venstre) og Astri Hagen har lært mye på
Seniornett. FOTO: LENA BEATHE ARNEBERG
Barna hennes bor langt unna, og hun har derfor måttet
beherske digitale verktøy selv. Det er med bismak hun har trådt inn i den
digitale hverdagen.
– Jeg synes det har gått for fort. Alt ble digitalt før alle
hadde fått opplæring, sier Astri Hagen.
– Det hadde ikke gått om jeg ikke hadde lært meg å bruke
nettbrett og mobil. Men det er fortsatt mange begreper og sånn jeg synes er
vanskelig å forstå, sier Else Lifjeld.
– Som for eksempel «cookie»?
– Nei, kjære vene. Cookie vet jeg hva er!
Kommentarer
Legg inn en kommentar