Alt for mange møter digitale utfordringer - kan vi gjøre mer?

Tore (82) gir opp å kjøpe togbillett (TV2 - nyheter)

Tore Jensen (82) prøver forgjeves å kjøpe togbillett via Vy-appen. Senteret for et aldersvennlig Norge reagerer sterkt på hvordan pensjonistene holdes utenfor.

Pensjonisten prøver å finne ut av hvordan han kjøper togbillett på Vy-appen. Han har behov for å kjøpe en billett fra Trondheim til Røros. Selv bruker han både smarttelefon og nettbrett i det daglige, og mener derfor at å bruke Vy-appen ikke bør være noe problem. Men problemene dukker likevel opp.

– Altså, se avgangstider fra en holdeplass, reservere plass om bord, leser han høyt for seg selv, og skroller oppover og nedover mens kaffe og vafler fortæres.

Han opplever at denne appen er utformet slik at han ikke finner ut av det.

– Jeg gir opp. Det frister ikke å bruke Vy-appen da, sier Jensen.

IKKE TIL Å FORSTÅ: Tore Jensen ga det virkelig et forsøk, men å kjøpe billett på Vy-appen strandet. Foto: Frank Lervik / TV 2
IKKE TIL Å FORSTÅ: Tore Jensen ga det virkelig et forsøk, men å kjøpe billett på Vy-appen strandet. Foto: Frank Lervik / TV 2

Det er på pensjonistenes eget hus i Trondheim, Hornemansgården, vi møter 82-åringen. Her på huset arrangeres flere kurs i regi av Seniornett. 600.000 mennesker i landet regnes nemlig som ikke-digitale eller svært lite digitale. Det viser en fersk undersøkelse gjort av Kompetanse Norge (2020).

Les hele artikkelen her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023