Organisasjonens formål er bl.a. å arbeide for at alle seniorer som ønsker det får opplæring, støtte og veiledning i bruk av IKT. Vi vil også være et faglig og sosialt nettverk for medlemmene.
NB! Trykk på bildene og de blir større!
Reiseklar, appen fra UD. Kan være nyttig for deg som skal ut å reise
Hent link
Facebook
X
Pinterest
E-post
Andre apper
«Reiseklar» er Utenriksdepartementets reiseinformasjon, reiseråd og reiseregistrering tilgjengelig i én app.
UDs app Reiseklar.
Appen Reiseklar gir norske borgere på reise lett tilgang til reiseinformasjon, reiseråd og ikke minst reiseregistrering. Hensikten med Reiseklar er at nyttig og etterspurt informasjon skal bli enda lettere tilgjengelig for de som planlegger eller er på reise i utlandet.
I Reiseklar kan norske borgere på reise lett registrere seg for å motta informasjon fra norske myndigheter i en krisesituasjon.
I appen Reiseklar vil du finne følgende informasjon:
Reiseinformasjon.
Informasjon om sikkerhetssituasjon, innreise og andre relevante opplysninger for nær 200 land.
Reiseråd.
Om UD har utstedt reiseråd for et land eller område vil dette være synlig i appen.
Reiseregistrering.
Du kan velge å registrere reisen din slik at UD kan komme i kontakt med deg og sende deg nyttig og praktisk informasjon dersom det oppstår en krisesituasjon der du befinner deg.
Varslinger i appen
Om du aktiverer varslinger og stedtjenester, vil Reiseklar sende deg varsler, for eksempel når det skjer eventuelle hendelser i det landet du befinner deg i.
Annen nyttig informasjon
Informasjon som er nyttig å vite når du er på reise, for eksempel hva du må gjøre om du mister passet eller har behov for veiledning og hjelp.
Det er et håp om at det offentlige gjør noe med de digitale utfordringene mange opplever i vårt samfunn. Med så stort andel av befolkningen som er ikke-digitale og en enda større andel som er digitalt usikre vil det utvikles et skille i kompetanse og kunnskap. Når det forventes at bruk av digitale løsninger blir like viktige som å kunne lese og skrive, vil store deler av befolkningen holdes utenfor dersom også de lokale myndighetene står "på stedet hvil". Lenken til rapporten finner du her. Nedenfor gjengis forordet i rapporten: 1 Forord Digitalisering gir nye moglegheiter, også moglegheiter for å inkludere fleire i fellesskapet. Men viss vi ikkje legg til rette for at flest mogleg skal delta etter evne, risikerer vi å bidra til digital utanforskap. Digitalisering er eit middel til å inkludere fleire i samfunnet, ikkje eit mål i seg sjølv. Vi har ansvar for å levere offentlege tenester til alle, også til dei som ikkje kan eller ønsker å bruke digitale verktøy og tenes...
En kronikk av Einar Moen, Seniornett Grenland Mange offentlige og private tjenester er bygget på en analog plattform. Dermed blir ting mer knotete og komplisert enn det trenger. I tillegg er det ingen standard for hvor du finner informasjon, menyer og innstillinger. Og har du klart å gjøre alt riktig og trykket «send», blir du liggende våken og lure. Kom meldingen fram? Hvor vanskelig kan det være for eier av nettsted å sende bekreftelse på mottatt e-post? I app-verdenen er det enda større variasjon. Mangfold er bra, bare ikke for mye! Fordelen med digitale selvbetjeningsløsninger er at du kan bestille skattekort en lørdag kveld, sjekke hvem som eier bilen som står feilparkert på din p-plass og betale regninger i nettbanken til alle døgnets tider. Du kan bestille togbillett og laste ned lydbok, når det passer deg. Denne fordelen med det digitale er noe vi seniorer også liker. Men noen ganger trenger vi hjelp og behøver å snakke med en person. Når ektefellen plutselig fal...
Publisert 11.09.2024 Oppdatert 13.09.2024 Kunstig Intelligens(KI) er i vinden som aldri før, men hva er det egentlig? Her får du en kort gjennomgang av hva KI er og hvor du møter det i hverdagen. Munch inspirert illustrasjon – KI generert Kunstig intelligens (KI) er som å gi datamaskiner evnen til å “tenke” og “lære” på en måte som ligner på mennesker. Tenk på det som å lære en robot å gjøre ting som mennesker gjør, men ved hjelp av dataprogrammer. 1. Lære av erfaring : Akkurat som mennesker lærer av erfaringer, kan KI-systemer lære av data. For eksempel hvis du viser en KI mange bilder av katter, kan den lære å gjenkjenne en katt i et nytt bilde. 2. Forstå språk : KI kan også lære å forstå og svare på menneskelig språk. Dette er det som skjer når du snakker med en stemmeassistent som Siri eller Alexa (fra henholdsvis Apple og Google). 3. Gjenkjenne mønstre : KI er veldig god ...
Kommentarer
Legg inn en kommentar