Forsendelse av pakker med elektronisk løsning - en utfordring for eldre?
Når du handler på nettet vil du oppleve at det har dukket opp en ny forsendelsesmåte for pakker. Den heter Instabox.
Hvordan
fungerer det?
- Velg Instabox i kassen i nettbutikken.
- Når pakken sendes verifiserer/bekrefter du at bestilleren er deg ved hjelp av bank-ID
- Du mottar en SMS med sporingslenke
- Når pakken kommer fram mottar du en PIN-kode.
- Du går til utleveringsstedet og taster PIN koden på tastaturet og en dør til skapet hvor pakken ligger går opp
- Du kan hente ut pakken med PIN-koden når det
passer – uten å måtte stå i kø.
- Ved retur klistrer på på "returlappen" hvor det er trykket en strekkode
- Du åpner den SMS'en du fikk ved verifisering. Nederst står det en rød knapp med "Retur". Trykk på denne og du får en ny PIN-kode og en beskjed om at den må benyttes innen 60 minutter
- Tilbake til den "røde veggen" og tast PIN koden. Med beskjed på skjermen ser du at det lyser en strekkodeleser rett under denne.
- Hold pakken med "returstekkoden" foran leseren (pass på at den er langt nok unna slik at lyset fra leseren dekker hele stripen med strekkoden. En dør åpner seg, legg inn pakken og lukk døren. Dermed sendes pakken i retur.
Instabox informerer:
Målet for Instabox er at du dagen etter bestilling skal kunne
hente pakken din i et rødt «smart» skap.
Instabox
startet i 2015 i Sverige, og i dag finner du de på mer enn 20 forskjellige
steder rundt om i Norge.
Og det skal
være like enkelt å levere tilbake en pakke som å sende den.
Her er det en del ting som må være "på plass". Naturligvis en mobiltelefon for å motta SMS og at en har bank-ID tilgjengelig. Mottak av pakken krever da ingen annen kvittering
Tross det synes jeg det var ganske mange digitale grep som må gjøres før pakken er mottatt. Det er derfor jeg ser at det kan være en betydelig utfordring for en del, spesielt kanskje for eldre, å kunne gjennomføre hele "løpet".
Kommentarer
Legg inn en kommentar