Betaling på nett, og en anbefaling fra Forbrukerrådet:

Netthandelen har virkelig tatt av. De siste månedene har også mange som ikke har kommet i butikken, benyttet denne muligheten.

Det er vel også også sannsynlig at dette er fremtidens måte å handle på for ganske mange.

Forbruksvarer og mat er nok størst. Det har også blitt slik at mange butikker velger å ikke ha lager. Da kan du bestille på nett og hente varen i butikken (Klikk og hent). I det siste året har dette tatt av og når besøk i butikk har vært umulig hentes varen og dersom den ikke er forhåndsbetalt, skjer betalingen ved Vipps.

Fra Forbrukerrådet: kommer følgende:

Vi anbefaler i de fleste tilfeller at du betaler med kredittkort eller betalingsløsninger, slik som Paypal, når du handler på nett. 

Mange tilfelle kan du få betale etter at varen er levert uten ekstra kostnader. Ofte skjer dette via faktura fra Klarna. Dette er en svensk bank som tilbyr betalingsløsninger også som app. 

Ved bruk av kredittkort har du en lovfestet rett til å kreve pengene tilbake fra banken din hvis (informasjon om netthandel/klage osv. fra Forbrukerrådet finner du i her):

• Du ikke får varen du har bestilt 

• Tjenesten ikke blir levert 

• Arrangementet blir avlyst 

• Reisen blir kansellert 

• Selgeren ikke respekterer angreretten din 

• Selgeren går konkurs 

• Du blir svindlet 

For debetkort (betalingskort) er prosessen mer komplisert.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vi eldre har behov for å være digitale – men trenger kurs og veiledning

Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn. Tar "våre" kommuner tak i utfordringen?

Stadig flere trenger hjelp. Fra Telemarksavisa 18.03.2023